Moon – Render of the Veils

Moon – Render of the Veils

Moribund Records, 2015

Ook dit jaar brengt Moon weer een album uit. De Australische outfit was al behoorlijk productief, maar heeft de afgelopen twee jaar steeds een album uitgebracht. Ook in 2015 worden we getrakteerd op een stukje occulte blackmetal dat ontsproten is aan het brein van Miasmyr. Render of the Veils heet het album en het staat garant voor tien nummers atmosferische blackmetal met veel effecten. Die effecten spelen een nadrukkelijke rol en maken dat dit een avontuurlijke plaat is geworden.

Render of the Veils is met tachtig minuten overigens een lang album geworden, iets waar Moon niet geheel onbekend mee is. Dit laat wel toe dat de atmosfeer goed kan worden opgebouwd en dat er flink met de verschillende elementen kan worden geëxperimenteerd. Miasmyr gebruikt een breed scala aan technieken op de gitaar, die soms zelfs naar drone neigen te gaan, maar weet ook wanneer er flink doorgezaagd moet worden. Dat is sowieso een sterke kant van dit album: hoewel de muziek altijd gelaagd is, doet het niet al te technisch aan en zijn er dus ook zat momenten waar de atmosfeer indikt door het gebruik van dikke blackmetalriffs en hakkende drums.

Een ander sterk punt van Render of the Veils en Moon in het algemeen, zijn de vocalen. Het naargeestige gebrul, dat verstikt wordt in de mix, doet mij denken aan SunnO))) ten tijde van Black One. Een ruime dosis galm zorgt er voor dat de stem ook flink naklinkt en daardoor als het ware egaal in de muziek op gaat. Heel spaarzaam wordt cleane zang gebruikt, al dan niet van een synthesizer afkomstig, maar deze past goed in het geheel. De stijl van de vocalen past ook perfect bij de atmosfeer die door de titels van de nummers wordt opgeroepen, iets wat toch zeker een toegevoegde waarde is.

De productie van dit album is al met al best puik, met een sterke samenhang tussen de verschillende elementen, waardoor de muziek als een soort pikzwarte en verstikkende deken over je heen valt. De samenhang in de productie is zo sterk dat het soms lijkt of de instrumenten in elkaar over gaan. Aan het begin van het album hebben de drums de neiging om wat dunnetjes te klinken, maar dat lost zichzelf later op, doordat de drums zich tussen de andere instrumenten worstelen.

Moon is weer lekker bezig en het nieuwe album zal fans van atmosferische blackmetal dan ook niet teleurstellen. Render of the Veils is een sterk album geworden, waarin een uiterst occulte vibe en een deprimerende waas de boventoon voeren. Ik heb geen idee hoe Miasmyr het voor elkaar krijgt, zeker niet met de lengte van de laatste albums, maar het is te hopen dat hij gewoon lekker productief blijft en volgend jaar weer een prima plaatje uitbrengt.

Moon - Render of the Veils

1. Immolation Euphoria
  2. Modraniht