Nota Amara – Mediocrity

Nota Amara – Mediocrity
Eigen Beheer, 2015

Opgericht in 2011 liet het Russische duo Nota Amara in 2014 haar debuutalbum ? ????? of op zijn Engels, At the Line verschijnen. De daaropvolgende EP heet Mediocrity.

Recentelijk besprak ik het album Pictures van Cyrax. Eenzelfde verhaal gaat op voor Nota Amara. Als je een halve minuut van Mediocrity gehoord hebt dan weet je al dat dit een album is waar je je tanden in moet gaan zetten. Dit is geen kritiek, dit hoort nu eenmaal bij dergelijke complexe muziek. Hier spelen woorden als refrein en couplet ondergeschikte rollen. Geen nummers in een vast stramien die je na de tweede keer horen al mee kunt fluiten. Fusion van jazz, klassiek, prog, funk, metal en nog wat traditionele volksmuziek. Het vraagt voornamelijk geduld van de luisteraar. Pas na flink wat draaibeurten vallen er stukjes op hun plaats en dat kan uiteindelijk leiden tot een heel interessant werkstuk.

Gelukkig wist ik van tevoren dat dit een EP is en dat we er met vier nummers in een slordige 25 minuten doorheen zouden zijn. Dat geeft mij als recensent in ieder geval de tijd om de nummers op me in te laten werken. Een stuk lastiger zal dat zijn als volgend jaar een full-length uit Rusland over zou komen. Volledige albums in dit genre willen ook nog wel eens over het uur heen schieten. Als er dan een objectief en gefundeerd oordeel van je gevraagd wordt dan is dat een uitdagende klus.

Van de vier nummers is jazzy Silence (Part I & II) het meest toegankelijk. Misschien ook wel omdat zangeres Natalia Kononova hier niet voornamelijk haar sopraanstem gebruikt. Niet dat ze nu zo’n buitengewoon interessant geluid heeft maar de stemvariaties die ze hier laat horen geven deze track nog wat extra kleur.

Naar mate het aantal luisterbeurten vorderde, werkte het titelnummer zichzelf een weg naar boven. Met name tegen het eind van dit nummer ontvouwt dit werkstuk zich in al haar eigenzinnigheid.

Als je muziekbeleving niet belemmerd wordt door het ontbreken van geijkte liedjesstructuren, duidelijk herkenbare in- en outro’s en al dat soort algemeen geaccepteerde elementen, dan kun je Mediocrity gerust een keer opzoeken. Zoals eerder aangegeven heeft dit soort muziek draaibeurten nodig. Aan die voorwaarde moet je ook Nota Amara onderwerpen. Geeft het tijd en dan voegt ook dit zich meer en meer. Ook niet opzetten als je net de totale AC/DC-catalogus gedraaid hebt want dan duren zelfs deze 25 minuten opeens weer erg lang.

Nota Amar 200

1. Knowlegdge
  2. Mediocrity