Kill Ritual – Karma Machine

Kill Ritual – Karma Machine
Scarlet Records, 2015

Kill Ritual werd vijf jaar geleden opgericht door ex-leden van o.a. Imagika en Eldritch. Voor hun derde cd Karma Machine moesten de drummer en zanger het veld ruimen. Een nieuwe vocalist werd gevonden in de persoon van Matt Reed Watson. Hij verwierf bekendheid bij Rage Of Angels, Electric Messiah en D.N.A. Voor het mixen en masteren tekende Andy LaRocque, bekend van King Diamond.

En wat levert dit gestrooi met (band)namen dan op? Een meer dan goede cd waarop de vocalen van Watson de boventoon mogen voeren. Hij staat net iets harder in de mix dan de rest van het instrumentarium. Een goede zet want zijn krachtige stem vertolkt de sterke melodielijnen goed. Het kost weinig draaibeurten voordat er herkenning optreedt.

Over de riffs en solos kan ik kort zijn: deze zijn uitermate sterk. Waar een gitaarsolo soms dient om het kunnen van de betreffende muzikant te etaleren en daarmee weinig toevoegt, zijn ze in het geval van Kill Ritual een sterke toevoeging. The Enemy Inside opent met een solo en dat werkt goed: het zorgt voor een verrassingseffect en houdt de aandacht vast.

Minpuntjes zijn er ook: wanneer de band gas terugneemt. Bijvoorbeeld aan het begin van The Key klinkt het wat clichématig, mede door de opbouw van dit nummer. Daarnaast klinken sommige nummers iets te donker. Afsluiter Camera’s Eye heeft daar last van. Het klinkt te wollig en de gitaren lijken hierin ook lager gestemd. Iets wat Kill Ritual niet echt nodig heeft. Verder niets dan lof voor deze vier heren uit Californië. Karma Machine is een sterke derde cd geworden die liefhebbers van Sanctuary en Savatage aan zal spreken.

Kill Ritual - Karma Machine

1. Just A Cut
  2. Rise