Skepticism – Ordeal

Skepticism – Ordeal
Svart Records, 2015

Bijna een kwart eeuw oud, het Finse doombeest Skepticism, eindelijk weer ontwaakt na zeven lange jaren. Herrezen uit de wieg der aarde, kruipt het zijn weg omhoog om de zon te laten zwijgen in de mist van wat Ordeal teweegbrengt. Het is nu zomer, het regent de hele dag of het is benauwd en warm. Duisternis nadert en een drukkend gevoel dat groter wordt, hier komt Ordeal.

Skepticism is een zeer gewaardeerde naam in het (funeral)doomwereldje. Deze band heeft met enkele andere bands (Disembowelment en Thergothon) dit genre doen ontstaan. Voor mensen die niet weten wat funeral doom is, het is doommetal met het tempo van een rouwstoet, nog langzamer en nog zwaarder, en vaak gaat het om lange nummers die met enige regelmaat de grens van tien minuten voorbij gaan. Op typische Skepticism-wijze komen er acht songs voorbij die ruim een uur tesamen klokken en dat is een traktatie voor hen die hier lang op hebben zitten wachten.

De herkenbare orgelklanken steken als vanouds de kop op en ook het typerende drumgeluid is van hetzelfde laken een pak. Een nummer als The Departure is een hele mooie luisterervaring voor mensen die deze muziek waarderen. Heel zwaar en log, met dat zo herkenbare orgelgeluid. Tergend langzaam kruipt het voort, gedragen in een melancholische sluier. De afwisselingen komen op de juiste momenten waardoor tijdens zulke lange nummers de aandacht niet verloren gaat. Closing Music is dan nog zo’n kraker met heerlijke hypnotiserende orgelklanken waar de gitaren, de een zwaar en log en de andere die een melodie speelt met effectenlagen erover, heel mooi op in spelen. Het daarop volgende nummer Pouring bevat meer bombast en is zwaarder, maar capituleert later in een lichtere regio. Alle nummers vermelden zou teveel van het goede zijn, maar beluister ze zeker.

Ordeal kent eigenlijk geen zwakke momenten, het klopt en past precies. De nummers hebben allen een eigen bleek en doods gelaat, die dit onmiskenbaar een Skepticism-plaat maken die iedere zichzelf respecterende funeraldoomfanaat luistert. Ze deden het al vaker en doen het nu dus weer, een klasse funeraldoomschijf op de wereld loslaten. Waar de fans weer mee vooruit kunnen en de funeraldoomscene weer een klasseplaat rijker mee is geworden. Mooie plaat Skepticism, gij zijt geprezen!

Skepticism- Ordeal

1. You
  2. Momentary