Abominor – Opus: Decay

Abominor – Opus: Decay
Invictus Productions, 2015

Geen idee wat ze IJsland in het water hebben zitten, maar er komen toch verdomd goede bands vandaan. Blackmetal bands als Svartidauði en het nieuwere Misþyrming maken op het moment furore in de scene met geweldige releases en intense liveshows. IJsland is ook het thuisland van Abominor; een band die al een poosje aan de weg timmert, ook al is het niet op de meest productieve manier. Eén demo is er en die stamt ook alweer van vijf jaar geleden.

Abominor heeft nu dus een nieuwe EP uit, genaamd Opus: Decay. De teller tikt aan op de 21 minuten, toch al bijna twee keer zoveel als de demo. Het is een vrij intens werkje geworden, met trage, slepende riffs die een duistere atmosfeer zetten om die vervolgens zorgvuldig uit te bouwen. Het is soms meer doom dan blackmetal, maar een herkenbaar element blijft dat IJslandse geluid, een eigenschap dat we ook bij de eerder genoemde bands vinden.

De vele trage passages worden sterk gecontrasteerd met het snellere werk, dat met de intensiteit van een mokerslag wordt aangeleverd. De atmosfeer is diep duister, met rammelende drums en scheurende riffs. De haatdragende vocalen braken en brullen de morbide boodschappen zonder een moment de sfeer teniet te doen. Ik verwonder me er nog steeds over dat er geen zwarte waas van pest en verdoemenis uit de speakers is opgestegen.

Liefhebbers van de blackmetal van het koude eiland zullen niet onbekend zijn met Abominor. Liefhebbers van blackmetal in het algemeen kan ik deze plaat van harte aanraden. Ook liefhebbers van andere muziek met een zieke, duistere kunnen deze plaat een kans geven als het aan mij ligt. Liefhebbers van André Rieu zijn misschien beter af zonder deze zwarte boodschap uit de afgrond. Oh ja: Opus: Decay is uit op Invictus Productions, wat voor de kenners genoeg zou moeten zeggen.

Abominor – Opus: Decay

1. 474
  2. Opus Decay