Myrkur – M

Myrkur – M
Relapse Records, 2015

Om de zoveel tijd verschijnen er bands ten tonele die om de één of andere reden een enorme hype aan de kont hebben hangen. Soms terecht en soms niet, maar altijd kunnen ze rekenen op flinke aandacht van fans en pers. Wie de afgelopen weken en maanden een beetje heeft opgelet, heeft gemerkt dat de volgende band in deze categorie Myrkur heet. Er zijn verschillende redenen waarom dit het geval zou kunnen zijn, maar laten we gewoon lekker op de muziek focussen hier.

Myrkur is Amalie Bruun, die jullie misschien wel kennen van het alt pop duo Ex Cops. Vorig jaar verscheen zij vrij plotseling in de wereld van blackmetal met een EP, die overigens met gemengde reacties werd ontvangen. Ook in het wereldje van de blackmetal-artiesten zelf moet Myrkur zijn opgevallen, want live helpen leden van Mayhem, God Seed en Nidingr mee. Misschien nog interessanter is het gegeven dat M door Garm van Ulver is geproduceerd. Het album verschijnt nog geen jaar na het uitkomen van de genoemde EP en het heeft het stof flink doen opwaaien.

M is een atmosferisch werkje geworden, dat, doordrenkt met folkore en mystiek, erg leunt op de Noorse stijl van blackmetal. Er wordt heftig geleend bij het oudere bands als Mayhem en Burzum, maar vooral Ulver is van grote invloed. Laatstgenoemde band heeft met het majestueuze Bergtatt een blauwdruk voor velen gezet en ook Myrkur bouwt hier vrolijk op verder. De onheilspellende atmosfeer die direct de Noorse bossen en bergen oproept en uitnodigt tot ontmoetingen met trollen en andere sinistere wezens is kunstig neergezet op M.

Helemaal nageaapt is het zeker niet, met bezwerende passages op piano en een interessante incorporatie van folk die de atmosfeer perfect ondersteunen. Door de blackmetal met folk te verweven, maar ook noisier passages te impregneren met een atmosfeer vol folkore, wordt een bijna etherische kwaliteit bewerkstelligd. Deze kwaliteit wordt ook zeker door de vocalen onderstreept: Myrkur beschikt over een zeer zachte stem, die vederlicht over de muziek zweeft en de luisteraar in een trance houdt. Een sterk contract wordt geleverd met de hysterische krijsen en het naargeestige gebrul dat we ook vaak te horen krijgen. Ook die vocalen passen perfect binnen de muziek en lichten de donkere kant van folklore uit de mix.

Kan Myrkur de verwachtingen waarmaken? Er worden redenen aangedragen die volgens sommigen de hype kunnen verklaren en het is jammer dat daar vooroordelen uit kunnen worden gevormd. Feit is dat M een ontzettend sterke plaat is geworden en dat de atmosfeer zoals die hier wordt gepresenteerd niet op heel veel albums kan worden gevonden. Het werk van de oude Noorse garde wordt tot leven gebracht, maar ook de klassieke stukken van tijdloze meesters als Grieg is in de atmosfeer terug te vinden. Ik ben fan, maar beslis vooral zelf!

Myrkur - M

1. Skøgen skulle dø
  2. Hævnen