Reverie – Bliss

Reverie – Bliss
Eigen beheer, 2015

Het vierkoppige Deense blackmetal-beest Reverie heeft hier zijn eerste full-length voor ons. Oorspronkelijk op 12 inch vinyl uitgebracht, ik heb de digitale variant mogen ontvangen. Op twee demo’s na is dit dus de eerste echte stap voor de band. Aangezien het origineel op LP verscheen, kijken we even naar allebei de “kanten”.

Op kant A begint Bliss met Dust and Dirt en trapt men af met een grote lederen laars met spikes in uw gelaat. Een lekkere razernij die met voldoende afwisseling interessant gehouden wordt. Ik denk aan de Noorse scene, maar bij tijd en wijle ook aan de Griekse blackmetalscene. Die afwisseling komt verder gelukkig ook voor in de andere nummers.
Na twee nummers komt er een intermezzo genaamd Bliss, die even een hele andere kant laat zien van Reverie. Akoestisch gitaarspel vergezeld door een fluit. Mooi en even heel anders, een verrassende break, die geen lang leven is beschoren, want dan is het gewoon weer verder blackmetal-geweld. Het lijkt wel alsof de vocalen hier meer bezeten overkomen.

Als u de plaat zou kunnen omdraaien dan komt u uit op kant B:
First Reverie begint op Noorse wijze en gaat verder waar de andere kant ophield. De band maakt over de hele linie een constante en sterke indruk. Het gave From Sea to Shore begint erg machtig en is een snel nummer dat veel aspecten van de band laat zien. Mooi hoe zoveel creativiteit in een enkel nummer past. In het laatste nummer Blind at Heart komt halverwege de fluit nog even terug om vervolgens het einde van de plaat in te luiden. Die vervolgens gewoon weer op blackmetal-wijze beëindigd wordt.

Als er dingen anders hadden gemogen dan was dat zanger Halfdan zijn ballen iets lager had mogen hangen, wat wellicht een kwestie van tijd is. Op vocaal gebied kan het dus nog wel wat beter, maar verder is hij wel lekker bezeten bezig en dat dan is weer een pluspunt. Over pluspunten gesproken: dit zijn de variatie en het geluid. De productie en de mix zijn prima. Op Bliss is dat in ieder geval goed te horen. Dit is een lekker album dat fans van het genre zeker zullen waarderen. Niet wereldschokkend, maar gewoon goed. Wellicht leuk voor een label om deze bende zwartgeblakerde rakkers te contracteren.

Bandnaam - Album

1. Dust and Dirt
  2. Fall Apart