Fluisteraars – Luwte

Fluisteraars – Luwte
Eisenwald Tonschmiede, 2015

Tijd voor een plaatje van Nederlandse makelij. Fluisteraars timmert alweer een paar jaar aan de weg, maar is nooit erg productief geweest. Tot vorig jaar, toen het debuut Dromers uitkwam. Een degelijke plaat met een goede atmosfeer en nu, anderhalf jaar later, is er een tweede album in de gedaante van Luwte. Fluisteraars bouwt terecht verder op het vorige werk en levert opnieuw een atmosferische klomp blackmetal. Vier nummers en drie kwartier dit keer, waarbij vooral het gitaarwerk opvalt.

De band gaat verder met dezelfde abstracte titels als op het vorige album en opent dit keer met De Laatste Verademing. Zoals gezegd valt het gitaarwerk op: uiteraard wordt hier blackmetal gespeeld en zijn de riffs hier naar. Het is leuk dat vaak direct te horen is dat een blackmetalband uit Nederland komt. Er zit een bepaalde kwaliteit in de riffs die maakt dat de nevelige velden met treurwilgen langs de stroompjes meteen opdoemen voor het geestesoog. Fluisteraars heeft deze kwaliteit ook zeker, maar mist mijns inziens het volkse atmosfeertje dat veel bands uit de lage landen hebben (daar reken ik België ook bij). Het is er wel, maar niet doordringend genoeg.

Er wordt op interessante wijze geëxperimenteerd met de atmosfeer, zoals in Angstvrees, dat relatief laat pas vocalen tevoorschijn tovert en in plaats daarvan opent met atmosferische synthesizer die over de gitaar speelt. Het is een bijna sprookjesachtige sound, maar natuurlijk wel op een drukkende manier. Opvolger Stille Wateren is de langste van de vier en had naar mijn mening anders kunnen worden aangepakt: het gaat me na zo’n tien minuten, ondanks de samples, zowaar een beetje vervelen en dat had zeker niet gehoeven. De simpele toevoeging van vocalen of wat meer hooks hadden het geheel wat spannender kunnen maken. Afsluiter Alles Dat Niets Omvat is het meest rechttoe rechtaan, maar beschikt over toffe riffs, die je behoorlijk het nummer intrekken.

Om het maar concreet te hebben: Luwte is een waardige opvolger van Dromers. De atmosfeer is prima, hoewel zeker niet uitzonderlijk, en het samenspel en gebruik van elementen is in de meeste gevallen tof gedaan. Ik hoop dat Fluisteraars stug door blijft werken, want Luwte is zeker de moeite waard en is dan ook van harte aan te bevelen aan liefhebbers van het zwarte metaal.

Fluisteraars - Luwte

1. De laatste verademing
  2. Angstvrees