Kroda – GinnungaGap GinnungaGaldr GinnungaKaos

Purity Through Fire, 2015

Ook al hou ik meer van de ijzige paganblack uit de periode voor 2010 van Kroda waar ijs en sneeuw veel meer regeerden dan een ontluikende fauna en flora bij de eerste zonnestralen in het Oekraïense panorama, toch blijft dit Kroda een band met klasse en talent. GinnungaGap GinnungaGaldr GinnungaKaos was op voorhand een album op rekening mee te houden, en zo is het ook gebleken. Pagan en folk van de zuiverste soort, in samenspel met blackmetal klanken en epische keys. Ook nu weer.

Op dit GGG wordt opnieuw duidelijk dat frontman Eisenslav het laken steeds dichter naar zich toe trekt. De overslaande hese neurosezang past perfect samen met de breekbare melodieën, alsof Kroda het natuurlijke evenwicht van de natuur wil nabootsen in haast dierlijke klanken. Daarnaast wordt er haast heroïsch tekeer gegaan, met een paar druppels sterke drank van Nokturnal Mortum begin jaren ’00. Er is nog steeds sprake van een snerpend melodisch gitaargeluid en ook het gebrui van blackmetalblasts wordt nog steeds aangemoedigd, maar toch merk je opklaringen in de nummers van Kroda. Het komt de tijdloosheid ten goed, het ochtendgloren, de licht-progressiviteit zelfs. De nood aan dit soort van muziek bestaat wel degelijk, zeker wanneer de andere Oekraïense bands steeds vaker het universum of de “post”-trend opzoeken. Daarom ook een zware tip voor de liefhebbers van integere en authentieke pagan-/folkblack, ook al vind ik deze plaat op zich niet het beste werk van Kroda. Inclusief panfluitjes en andere houtinstrumenten waarvoor fijne motoriek vereist is.

Kroda – Space Muffin

1. ?? ?????? ??????
  2. ?????? ?????