New Found Glory – Resurrection

New Found Glory – Resurrection
Hopeless Records, 2014

Resurrection is alweer het achtste album van dit uit Florida afkomstige poppunk gezelschap en het eerste wapenfeit sinds het vertrek van gitarist en oprichter Steve Klein in 2013. Verwacht echter geen grote veranderingen. New Found Glory blijft muziek maken die voor een groot gedeelte van Zware Metalen-publiek net niet zwaar genoeg is.

Toch neigen de riffs hier en daar wel degelijk naar grunge of zelfs een softere variant van Hatebreed, inclusief sporadisch een Jasta-achtige brul. Het is echter de stem van Jordan Pundik die dit bandje meer tot de rock dan tot de metal doet horen. Ja het is cheesy, ja het is voorspelbaar, en ja het is allemaal al eens gedaan. En toch kostte het mij amper moeite de plaat af te luisteren. De nummers zijn voldoende afwisselend en op de zang na is de mix lekker rauw. Daarbij komt het grote pluspunt dat de band er voor heeft gekozen geen zoetsappige ballad op Resurrection te zetten. Bovendien zijn de akkoordenschema’s niet zo standaard dat ze op Radio 538 zouden kunnen worden gedraaid, en houden breaks in een nummer als Persistent de afwisseling er in.

Dat New Found Glory de nummers schrijft met een luidkeels meezingend publiek in het achterhoofd blijkt wel uit Degenerate. Het is immers geen hit als er geen “Ooh Ooh” in zit. Toch vormt dit nummer samen met de wat zwaardere titelsong van het album het hoogtepunt van een bovengemiddeld goede poppunkplaat. Niet opzetten als je toe bent aan zwaar metaal met een brulboei voorop, wel als je zin hebt in wat luchtige punk om op mee te zingen, terwijl tijdens het zoeken naar je polsbandjes die roze pluk haar steeds voor je rechteroog hangt.

Bandnaam - Album

1. Selfless
  2. Resurrection