Wind Rose – Wardens Of The West Wind

Wind Rose – Wardens Of The West Wind
Scarlet Records, 2015

De coverart van dit tweede album van het Italiaanse Wind Rose verraadt in grote lijnen al waarmee we te maken krijgen bij het beluisteren. Wardens Of The West Wind is een album vol battlemetal, piratenmetal, sprookjesmetal, gladiatorenmetal, Lord of the Ringsmetal en allerhande varianten hierop. Kitscherig? Ja, maar wel uiterst degelijk en professioneel uitgevoerd.

Dat dit Italiaanse vijftal komend najaar als voorprogramma van Ensiferum op tour gaat is geen verrassing. De invloeden van de Finnen liggen er dik bovenop, evenals die van onder andere Wintersun, Equilibrium en landgenoten Rhapsody (of Fire). De grootste verschillen tussen Wind Rose en bovengenoemde bands is dat de Italianen er voor kiezen de keyboardpartijen prominent in de mix te zetten en vrijwel alle teksten te laten zingen door een mannen-/vikingkoor. Ondanks de grote rol voor het keyboard weet de band de “klassieke” invloeden zo te gebruiken dat de metalsound niet verloren gaat. Hulde voor de man achter het mengpaneel.

Dat goed is nagedacht over de volgorde van de nummers op Wardens Of The West Wind blijkt uit het feit dat op de momenten waarop de luisteraar zijn aandacht dreigt te verliezen, er wordt gekozen voor een onverwachte wending. Goed voorbeeld hiervan is Skull and Crossbones. Toch is het verassingseffect van de koren en de Wintersun-achtige keyboards na verloop van tijd wel verdwenen en beginnen de nummers wat op elkaar te lijken. Desalniettemin kan iedereen die niet vies is van dergelijke elementen zich gerust wagen aan Wind Rose. Luistertips zijn The Age of Conquest, Spartacus en het eerder genoemde Skull and Crossbones.

Wind Rose – Wardens Of The West Wind

1. Where Dawn and Shadows Begin
  2. The Age of Conquest