Horse Head – Missionary

Horse Head – Missionary
Eigen Beheer, 2015

Uit Phoenix, Arizona komt Horse Head en man, wat een geweld brengen ze mee! Houd je vast terwijl de band een brute, lompe mix van doom, sludge en ook stoner op je afvuurt. Het geheel stuwt en groovet, maar behoudt het momentum van een kudde bizons die over je heen dendert. Het geschreeuw van de geschifte vocalen en het gerommel van de ziekelijke brul wisselen elkaar in hoog tempo af en brengen zo een behoorlijk chaotisch element aan in de mix.

Hoewel tegenwoordig een hoop muziek de categorie sludge krijgt toebedeeld, is het gewelddadige, slepende karakter van de muziek vaak toch een rode draad in die toewijzing. Het gebeurt echter niet vaak dat een band zoveel geweld ten gehore brengt als Horse Head. Het is ontzettend lomp, maar de band weet toch een sterk niveau te bereiken door middel van een heftige dynamiek en interessante overlappingen met andere genres. Zo zijn er bijvoorbeeld erg duidelijke invloeden van relaxte desert rock te vinden, invloeden die de band heeft weten te verwringen tot riffs die naadloos aansluiten op het lompe geweld en toch die onmiskenbare groove behouden.

Hoewel in de muziek de riffs elkaar sterk afwisselen en snel opvolgen, komt een groot deel van het geweld bij de vocalen vandaan. Er worden ziekelijke sludge screams gebruikt, maar ook een lekker lage grunt, die eigenlijk in de deathmetal thuishoort. De teksten worden meerdere keren in rap tempo voorgedragen, wat een zeer chaotische verhouding tot gevolg heeft. Diezelfde verhouding is bij vlagen een klein minpuntje, want soms wordt het wat veel: als de lijnen van de vocalen het lastig maken om de muziek te blijven volgen, weet je dat het niet lekker zit.

Dit minpunt is echter niet van grote invloed op de algehele luisterervaring: de atmosfeer is schizofreen, zoals heel duidelijk te merken is bij Destroyer Television. Het ene moment zit je nog in de relaxte ambiance van het intro, om het volgende moment een moker in het gezicht te krijgen als de desert-riff vervormd wordt tot een smerige sludge-passage. Luisteren dus deze hap, zeker als je wel van een slepend potje geweld houdt.

Horse Head - Missionary

1. Missionary
  2. Red-eyed Angel