Scythe For the Sore Eyes – Dawn of a Darker Horizon

Inverse Records, 2015

Al te veel achtergrondinformatie is er niet te vinden over de band Scythe for Sore Eyes. De band heeft geen eigen webpagina aangemaakt, of in ieder geval te goed verstopt voor mijn browser. Op internet is nog wel te achterhalen dat dat de band in 2013 is opgericht, maar of het ooit al eerder iets heeft uitgebracht is mij niet bekend. Het label is Fins en de voornamen van de bandleden neigen ook naar die contreien, dus we houden het er maar op dat de band ook uit Finland zal komen. Over op de muziek dan.

De allereerste merkwaardigheid van de promo die ik ontving is dat deze 11 nummers bevat terwijl de versie op Deezer er 12 telt. Voor de volledigheid zal ik voor deze review dan ook maar net doen alsof het nummer I Will Stay by Your Side ook gewoon op de promo gestaan heeft. Het is niet het meest briljante nummer van de plaat, maar als je dit leuk vind dan klik je de overige nummers ook maar eens aan op Deezer. Het kan er alleen maar beter op worden.

Muzikaal beweegt Scythe For the Sore Eyes zich op Dawn of a Darker Horizon een beetje tussen metal en rock in. Het metal-element bestaat dan voornamelijk aan de grunt die zo nu en dan eens tussendoor gegooid wordt. Feast of Lies bevat er zo één en is daarmee ook gelijk een van de luistervoeraanbevelingen. Het daaropvolgende nummer Gone Alone is ook van een gruntje voorzien maar is vanwege de afgezaagde tekst al een stuk minder interessant. Het zijn misschien kleine accenten maar als een nummer alleen normale zang bevat dan slaat de verveling wat toe. De stem van zanger Timo is niet dusdanig onderhoudend dat het je door een nummer heen trekt. Het muzikale aspect is gerust niet slecht maar toch ook niet van een gehalte dat het je aan je stereo gekluisterd houdt. De optelsom van muziek en zang komen samen maar sporadisch boven het gemiddelde uit. Ook het individuele karakter van de onderlinge nummers is in het geding. Een en ander is redelijk met elkaar inwisselbaar.

Scythe For the Sore Eyes is niet het beste wat ooit uit Finland is voortgekomen, ook niet op muziekgebied. Ik verwacht dan ook niet dat dit Europa zal gaan veroveren. Het gebrek aan een eigen website en informatie geeft waarschijnlijk ook al aan dat een dergelijke ambitie niet bij deze band leeft.

Scythe For the Sore Eyes

1. Feast in Lies
  2. Gone Alone