Stormzone – Seven Sins

Stormzone – Seven Sins
Metal Nation, 2015

Het lijstje releases van de heren van Stormzone groeit mooi. Sinds 2004 zijn de heren uit Belfast bezig met hun heavy metal op Britse wijze en dit jaar is het tijd voor de vijfde langspeler. Het waren nooit hoogvliegers, dat weet ik nog van hun release Zero To Rage uit 2011, maar hier is zeker niets mis mee, buiten dat het wat saai en oppervlakkig wordt soms.

Je moet natuurlijk wel een beetje diehard-fan zijn van NWOBHM om hier je draai in te vinden. De gitaarpartijen gaan van oldschool Saxon tot lichtjes wat Iron Maiden-melodie, maar Stormzone houdt het wel erg beheerst. Zo krijg ik eigenlijk meer het gevoel van een Whitesnake of Journey, maar met een iets ruwer kantje. Erg veel techniciteit brengen deze heren wel niet aan bod en de songs blijven soms wat oppervlakkig en melig. Dat zijn ongetwijfeld zaken waardoor deze Britten niet al te veel stof doen opwaaien. Daarnaast is dit wel degelijke, oppervlakkige melodisch heavy metal waarbij ook meteen duidelijk is van waar hij afkomstig is. Enerzijds heb je de gedempte gitaarlijnen die af en toe even plaatsmaken voor stevig solotje, anderzijds bezit Seven Sins heel wat melodie en toegankelijkheid. Die laatste eigenschap wordt mede in de hand gewerkt door zanger John die een prima bereik heeft met zijn stem, maar ook erg strikt blijft in de zanglijnen die hij inzingt.

Alles blijft dus erg braaf en binnen de lijntjes, maar daar zijn ongetwijfeld ook fans voor te vinden. Stormzone brengt anno 2015 melodische hardrock/heavy metal die misschien het ene oor in gaat en meteen het andere weer uit, maar dit potje melodische metal luistert wel lekker weg. Met Seven Sins bewijst deze band dus weer de middelste van de klas te zijn.

Stormzone – Seven Sins

1. Bathsheba
  2. Another Rainy Night