Tristana – Virtual Crime

Tristana – Virtual Crime
Bakerteam Records, 2015

Je neemt wel een klein risico als je Tristana als bandnaam kiest en je dan ook nog eens muzikaal gezien in de buurt van het vaarwater van het Noorse Tristania gaat begeven. Zal het een foutje zijn van deze Slowaakse band of is het commercieel juist een geniale zet? Of zullen ze gedacht hebben: “Wij hebben al twee albums uit (Back tot the Future (2003) en (Zircon Street (2010)), laten die Noren hun naam maar aanpassen!”. We zullen het waarschijnlijk nooit weten.

Wat we wel weten is dat de muziek minder op dat van Tristania lijkt dan dat de bandnaam dat doet. Gothic, dat zeker. Maar wel in een veel mindere mate. Melodische powermetal, dat meer. Een van de belangrijkste redenen om Virtual Crime niet als een puur gothic-album te betitelen is omdat er alleen op het nummer Jannie’s Dying vrouwelijke vocalen voorkomen. Die zijn dan weer afkomstig van Chiara Tricarico, in het dagelijks leven de zangeres van het mij onbekende Temperance. Een andere gastrol wordt vertolkt door Rick Altzi, tegenwoordig van Masterplan, eerder van At Vance. Hij leverde een bijdrage aan het nummer Wasted Time.

Voor luistervoer komen het eerdergenoemde Jannie’s Dying en met name Killer in aanmerking. De opening van Ressurection doet al even Fear Factory-achtig aan als de songtitel. Het wordt later wel wat melodieuzer maar het Fear Factory-sausje blijft er in hangen. Fallen blijkt de single te zijn en er is zelfs een heuse video van gemaakt. Deze video is, op een verkeerde manier, erg lachwekkend. Bij deze het advies om deze maar niet op te zoeken.

In de eigen contreien lijkt het er op dat Tristana een redelijk aansprekende act is. Wie de concertlijst en de affiches van deze band bekijkt, ziet dat het festivalpodium is gedeeld met vooraanstaande bands als Nightwish, Within Temptation en Sabaton. Tevens hebben ze ‘iets’ gedaan met Mats Levén (Krux, Candlemass, Therion). Wat en waarom is mij niet helemaal duidelijk geworden, maar die man die begint nooit zo maar aan iets. Of de oversteek van Oost- naar West-Europa met Virtual Crime zal gaan lukken sluit ik niet uit maar van mij ga je ook zeker niet horen dat het een kwestie van geduld is.

Tristana - Virtual Crime

1. Resurrection
  2. Fallen