Sammal – Myrskyvaroitus

Sammal – Myrskyvaroitus
Svart Records, 2015

Dat het Finnen zijn, is duidelijk. De heren van Sammal stonden dit jaar nog op Roadburn en leveren deze zomer hun derde langspeler af. Heel wat onuitspreekbare titels en het geheel wordt ook in het Fins ingezongen, maar het is vooral de stijl van deze heren die smelt op de tong. Wie warm wordt van het hippietijdperk gaat hier ongetwijfeld een tijdje zoet mee zijn.

Camel– en Iron Butterfly-synthmuziek, met bijvoorbeeld op nummers als Sulle Haavan Tein ook wat Pink Floyd-gitaren erbij. Erg warme hippiemuziek met een overdosis melotron, hammond en synth en heerlijke gitaarladingen om te volgen. De kritiek die in het verleden geuit werd op zanger Janu deel ik zelf niet. Ik vind dat zijn proggy zangstijl soms wat Italiaans aanvoelt, met de fleur waarop hij zijn lijnen inzingt. Het geheel kan dromerig in de oren klinken, om eens flink bij gaan te liggen, maar kan net zo goed wat gevoeliger liggen zoals op Samaan Arkeen en het genoemde erg mooie Sulle Haavan Tein. Het kan ook gewoon lekker funky en rollend gebracht worden zoals op Järjen Ohimarssi, maar verwacht je hier niet aan een overdosis aan swingkracht op zijn Led Zeppelins, want dan ga je bij deze Finnen bedrogen uitkomen.

Zweverige hammondseventies met een Finse progstempel erop dus, hier zijn ongetwijfeld heel wat zieltjes voor te vinden. Ik kan me perfect voorstellen dat een band als deze praalt op een podium als dat van Roadburn tussen andere hippiebands zoals Agusa. Wie van die band houdt, kan dit zonder een tel te twijfelen mee in huis halen.

Sammal - Myrskyvaroitus

1. Stormvarning
  2. Järjen Ohimarssi