Al-Namrood – Heen Yadhar Al Ghsaq

Al-Namrood – Heen Yadhar Al Ghsaq
Shaytan Productions, 2014

Het uit Saudi-Arabië afkomstige Al-Namrood heeft sinds haar zevenjarige bestaan al enkele full-lengths op de wereld losgelaten die mij allemaal ontgaan zijn. Dit Heen Yadhar Al Ghsaq, dat alweer hun vierde langspeler is, bij Shaytan Productions, dat louter oriëntaalse blackmetal en oriëntaalse dark ambient biedt. Mijn verwachting was wat hooggespannen, er komt toch wel eens wat meer goeds uit die contreien niet?

Nou, dat had ik graag gewild want deze plaat doet mij toch best pijn in de oren met tijd en wijlen. Er zitten hier en daar leuke elementen of ideeën in, maar verder is het een lange zit om dit in een keer volledig te beluisteren. Waar zou het aan kunnen liggen dan? De vocalen zijn best irritant en als deze muzikanten kwartnoten toepassen, wat heel gebruikelijk is in Arabische muziek, dan moet ik daar wellicht nog aan wennen. Het nummer Bat Al Tha ar Nar Muheja, dat zeker best leuk in elkaar zit en mij toch ook doet denken aan Melechesh, wordt gewoon naar de klote geholpen door een valse solo. Als dat kwartnoten zijn dan is het nog steeds zware ergernis die mijn gehoorkanalen binnendringt. De keyboards zijn toch ook niet echt wat. Luister in het nummer Um Al Qashaam puur naar het geluid en niet naar wat er gespeeld word. Dit is slechte sample-kwaliteit.

Ik had graag positiever over deze cd willen zijn, eens te meer dat er toch genoeg bands zijn die het op bepaalde gebieden best nog goed doen, maar deze plaat is niet echt mijn ding. Laat ik het dan maar zo zeggen, om het toch een beetje positief af te sluiten: er zijn leuke ritmes en ideeën op deze schijf uit het Midden-Oosten. Volgende keer een wat beter geluid en (iets) meer kwaliteit en zorg besteden aan de productie en de mix.

Al-Namrood - Heen Yadhar Al Ghsaq

1. Estahalat Al Harb
  2. Heen Yadhar Al Ghasq