Koen Herfst – Back To Balance

Koen Herfst – Back To Balance

Not To Do Records, 2015

Hele grote zalen heeft Koen Herfst al drummend bezocht tijdens een tournee met Armin van Buuren. Minder grote zalen doet hij doorgaans aan met de metalacts Dew Scented en I Chaos. Van de laatste band verschijnt binnenkort een nieuw album: houd deze webstek in de gaten. Hoe hij als 31-jarige muzikant de tijd heeft gevonden zijn eerste solo-album op te nemen en uit te brengen vertelt hij je binnenkort zelf op Zware Metalen.

Wat mag je verwachten van een solo-album van een drummer? Ik had voorafgaand aan het luisteren van het fraai vormgegeven werkje geen beelden. Laat staan geluiden. Na beluistering van Back To Balance moet ik echter concluderen dat mijn vooroordelen over solo-albums van instrumentalisten overboord kunnen. Ja, er zijn een aantal instrumentale tracks waarin Koen met zijn begenadigde collega’s laat horen bovengemiddeld te kunnen musiceren, maar de hoofdmoot van deze plaat bestaat toch uit tamelijk frisse songgerichte metal. Nummers met een duidelijk thema, een kop, een staart, vette riffs en uiteraard lekker drumwerk. Ja, dat laatste staat redelijk vooraan in de mix, maar doet weinig af aan het geheel. Onderaan deze review tref je de imposante lijst met gastmuzikanten die samen met Koen Back To Balance hebben gemaakt tot wat het is.

Liefhebbers van moderne, tamelijk riffgeorienteerde metal zonder grunts en tegelijkertijd kunnen genieten van een groep als Liquid Tension Experiment moeten Back To Balance zeker een kans geven. Grootste verrassing is wat mij betreft het (bijna) volledig in zijn geheel alleen vertokte Never Been So Wrong. Eén van de leit-motieven van het album dat binnenkort van een nadere uitleg wordt voorzien op Zware Metalen. Ook een nummer als Here I Am waarop de zang door Daniel de Jongh van Textures wordt verzorg is erg goed. Onder aan de streep een behoorlijk professioneel plaatje. Aanrader.

koen

1. Here I Am
  2. Erase Or Rewind
  3. The Kramer
  4. I Don’t Need To Tell You
  5. Total Hate
  6. Back To Balance
  7. Begone
  8. 1916
  9. Social junkie
  10. Ghetto Concerto
  11. Now Is The Time
  12. Siamese Support
  13. Never Been So Wrong
  14. Attitude Of An Astronaut

• Koen Herfst – Drums
  • Mats Levén (Krux, Therion, Yngwie Malmsteen), Daniël de Jongh (Textures), Valerio Recenti (My Propane), Marcela Bovio (Stream of Passion), Tai Stamph (Splendid), Rodney Blaze (ex- Xenobia), Claudia Soumeru (Bagga Bownz), Ward Palmen (Gunz N’ Rozes) en Eva Kathryn – zang
  • Marcel Singor, Marvin Vriesde (Dew-Scented), Eef van Riet (ex-My Favorite Scar), Daan Janzing (ex-My Favorite Scar), Eller van Buuren (Bagga Bownz), Mendel Bij de Leij (Aborted), Remko van der Spek (ex- Orphanage, ex- Cilice), Leif de Leeuw, Wim den Herder – gitaar
  • Michiel Eilbracht (Bagga Bownz),
    Joost van der Graaf (I CHAOS, Dew-Scented),
    Johan van Stratum (Stream Of Passion),