Dead Hand – Storm Of Demiurge

Dead Hand – Storm Of Demiurge
Third I Rex, 2015

Nog een debuutalbum in deze recensie: Storm of Demiurge van Dead Hand (of DEADHAND, dat wordt niet helemaal duidelijk). Hoe het ook zij: dikke, sludgy post-metal met een atmosfeer waar de verdoemenis vanaf druipt. Ja ja, ik ben me er van bewust dat er veel bands van dit kaliber zijn en natuurlijk past Dead Hand ook in het rijtje, maar de band doet wel echt zijn eigen ding door interessante en vooral trage riffs te creëren uit het zooitje standaard-riffs dat we al kennen.

Neem bijvoorbeeld het titelnummer dat stuwt en duwt en daarmee de hoofdjes toch echt stevig aan het knikken krijgt. Ook dit nummer begint met een atmosferisch getokkeld introotje, zoals de band wel vaker laat horen. Uiteraard zijn een hoop van dit soort riffs hevig beïnvloed door bands als Isis en Cult of Luna, daar ontkomt je bijna niet aan, maar het is erg tof om nieuwe interpretaties van die formule te horen. De riffs zijn stuk voor stuk van belang voor de algehele sfeer van het album en dat is een goed iets: veel te vaak worden er in dit genre fillers tegenaan gegooid en draait het nummer om één riff. De atmosfeer wordt overigens sterk vast gehouden gedurende het hele album en ik moet zeggen dat eigenlijk alleen het artwork daar afbreuk aan doet.

Dead Hand maakt gebruik van maar liefst drie verschillende vocalisten en hoewel een flink aantal van de vocalen zeker cliché is voor het genre, is er ook een reutelende grunt aanwezig die perfect bij de atmosfeer past en deze tegelijkertijd fris houdt. Dat is af en toen ook zeker nodig, want hoewel de riffs stuk voor stuk belangrijk zijn, wil het album als geheel nog weleens als één massa aanvoelen. De band gebruikt veel verschillende riffs, maar de combinatie met dat massa-gevoel kan er voor zorgen dat je af en toe de draad kwijt raakt.

Hoewel Dead Hand al een paar releases heeft uitgebracht, is Storm of Demiurge het eerste volwaardige album. Een sterke poging die de band zeker de nodige aandacht mag opleveren en hopelijk ook flink wat liveshows. Ik kan me heel goed voorstellen dat deze muziek live alleen maar intenser wordt en dat de band vanaf deze solide fundering weet verder te bouwen met meer goed werk.

Dead Hand - Storm Of Demiurge

1. Resign To Complacency
  2. Ground To Ash