All We Expected/Raum Kingdom Split

All We Expected/Raum Kingdom Split
Eigen Beheer, 2015

Tijd voor een post-splitje. Leverende artiesten hier zijn het Belgische All We Expected en het Ierse Raum Kingdom. Iedere band heeft twee nummers geleverd, al met al goed voor ruim veertig minuten muziek. Opvallend: waar bij mij de Ieren bekend staan om Guinness, kabouters en post-rock, zijn het hier juist de Belgen die bezwerende post-rock leveren en de Ieren die ons van stevige post-metal voorzien.

Aan All We Expected om de split aft e trappen. De post-rock van deze jonge band gaat er bij deze luisteraar goed in. Post-rock is inmiddels behoorlijk uitgemolken als je het mij vraagt en ook deze band heeft flink in de grabbelton moeten zoeken naar ideeën. Er zijn echter niet veel genres die, als je het mij vraagt, zo uitgesponnen kunnen opbouwen naar een climax en All We Expected slaagt daar uitermate goed in, evenals in het verwerken van andere bekende elementen. Luister naar het bovenstaande nummer en je weet wat ik bedoel. Ook zijn er geen overduidelijke vocalen (als in gezongen woorden) te vinden op deze twee nummers, wat eigenlijk alleen maar bijdraagt aan de mooie atmosfeer die de band weet te creëren.

Tweede helft van deze split is voor Raum Kingdom en die band gaat vanaf de eerste minuut meteen een stuk harder. We hebben hier dan ook met post-metal te maken en dat vind ik eerlijk gezegd een beetje jammer als je net de eerste helft hebt beluisterd. Je wordt namelijk vrij hard uit de vibe gerukt, wat natuurlijk geen probleem hoeft te zijn, ware het niet dat Raum Kingdom in mijn ogen niet overtuigend genoeg levert. De band weet goed uit te breiden op de zware, logge riffs met atmosferisch gitaarspel, maar de zeurderige vocalen die dan inzetten verpesten het een beetje voor mij. Ook de rasperige schreeuw kan dit niet goed maken, mede doordat de atmosfeer wat gemaakt aanvoelt. Prima werk verder, maar het is jammer dat de split zo sterk begint en dan langzaam naar beneden kabbelt.

All We Expected/Raum Kingdom Split

1. All We Expected – We’re Not Born to Live Like Brutes
  2. All We Expected – Flood