Gehtika – A Monster In Mourning

Gehtika – A Monster in Mourning
Eigen Beheer, 2015

Gehtika, een nieuwe band waarvan ik aanvankelijk dacht, op basis van de foto’s van de heren, dat de ‘e’ een ‘o’ moest zijn. Niet dus, deze Engelse heren staan voor blackdeath van de melodische en energieke soort en presenteren na vier jaar knutselwerk hun eerste collage met A Monster in Mourning. De band heeft redelijk wat aanhang op Facebook, wat vooral betekent dat men toch veel tijd en werk in de band steekt, zeker gezien men alles nog in eigen beheer uitbrengt. Dat doet vermoeden dat dit plaatje ook erg verzorgd is.

Gehtika – A Monster in Mourning

En dat is het zeker, al klinkt dit monster op een manier wel weer vertrouwd in de oren. De melodieën neigen wat richting Göteborg, maar toch kruipt er heel wat dynamiek in het spel van deze heren waardoor die vergelijking er niet dik op ligt. Op de vingervlugge en geladen, vaak erg catchy melodische fases uiteraard wel, maar Gehtika komt net zo goed (en zelfs veel meer) met logge deathmetalgolven voorbij, of brengt wat a-ritmische en technische tussenstukjes aan die ook aantonen dat deze heren nagedacht hebben over hun muziek. Uiteraard blijft deze agressie erg toegankelijk klinken en bouwt men nergens op gewaagde overgangen of drastische wendingen. De stokpaardjes van deze Engelse heren zijn vooral de ijzersterke productie, de techniciteit van de muziek (check zo Shepherd of Erebus maar eens) en de energieke strot van deze zanger, die wel wat core-tinten aanbrengt, maar zonder het genre aan te tasten.

Een erg knap en stevig debuut van deze Britten, ik had het eigenlijk niet meteen verwacht. Fans van stevige melodische blackdeath moeten deze zeker eens uitproberen, want dit zijn duidelijk heren die weten hoe ze met hun keel of instrumenten een goed album moeten inspelen dat energiek en afwisselend klinkt. Typisch een van die albums waar je niet moet wachten op proggy wendingen, maar waar je ’s ochtends aardig wat nekpijn van kan overhouden.

Gehtika – A Monster in Mourning

1. Apollyon
  2. One Night: Seven Sins