Despair – Decay of Humanity (Heruitgave)

Punishment 18 Records, 2015

Er zijn er vast niet veel meer die deze heren kennen. Eind jaren tachtig tekende de speed/thrashband Despair uit Dortmund bij Century Media, wat wellicht één van de eerste deals was van het grootse label. Dit jaar brengt Punishment 18 Records niet het debuut terug uit, maar wel de tweede plaat Decay of Humanity. De reden ontgaat me wat van die keuze, wellicht omdat vijftien jaar geleden beter klinkt dan zeventien jaar geleden. Ook is één van de gitaristen van de band twee jaar geleden overleden, wat ook kan verklaren waarom er nu een heruitgave komt van deze band die al stopte sinds 1993.

Uiteraard moet je alles wat plaatsen in zijn tijdskader, maar er waren begin jaren negentig toch al wel wat hoogtepunten geschreven in het thrash- en speedgenre waar dit wel erg oppervlakkig bij klinkt. Despair klinkt op deze heruitgave nog steeds enorm ruw, dus wellicht is niet erg veel bijgeschroefd aan het oude materiaal. De nummers bezitten hier en daar wel eens een lekkere vingervlugge solo, maar de rammelende drums klinken erg platjes en vooral deze zanger heeft soms een stem waar je de koude rillingen van krijgt. Niet blindstaren dus op het feit dat deze heren ooit in zee gegaan zijn met Century Media, want dit is naar mijn gevoel puur uitgebracht door de band uit sentimentele en nostalgische redenen. Ik loop in elk geval niet warm van dit oude materiaal van deze Duitsers, vooral niet als ze hun gekke, epische tussenstukjes erbij halen op nummers als A Distant Territory of Radiated. Dit mag gerust ontbreken aan je collectie materiaal uit de jaren negentig.

1. Decay of Humanity
  2. Cry For Liberty
  3. Delusion