Red Circuit – Haze of Nemesis

Red Circuit – Haze of Nemesis
Limb Music, 2014

De naam Red Circuit deed bij ondergetekende geen belletje rinkelen, maar hun meest recente wapenfeit, Haze of Nemesis, blijkt album nummer drie te zijn voor dit Duitse gezelschap met Sri Lankaanse zanger. Liefhebbers van stevige prog- en powermetal à la Masterplan kunnen zonder verder te lezen alvast een link aanklikken om het album op te zetten. Waarom?

Omdat Haze of Nemesis een steengoed album is. Opener Oceans Apart ramt er stevig in en wat direct opvalt is de kraakheldere mix met nauwkeurig afgemeten keyboardpartijen en een schitterend gitaargeluid. Zanger Chitral Somapala heeft een stemgeluid dat bij vlagen doet denken aan dat van Russell Allen en weet zijn overwegend heldere stem op de juiste momenten een thrash-achtige sound te geven. Overigens heeft de man zijn sporen verdiend bij bands als Avalon, Firewind en Mob Rules. De overige bandleden zijn actief (geweest) bij onder andere Dornenreich, U.D.O., Vanden Plas en eveneens Firewind en Mob Rules.

Fans van Kamelot, Symphony X, Threshold en vooral ook eendagsvlieg Ride The Sky doen er goed aan Haze of Nemesis op te zetten. Luistertips zijn Oceans Apart, My Lonely Heaven en het bijna tien minuten durende My Serenade. Zijn er dan geen minpunten te noemen? Ja, twee kleintjes: Allereerst zijn alle nummers midtempo en dus gaat de plaat na verloop van tijd een beetje hetzelfde klinken. Daarnaast doe je er goed aan de Eftelingballad My World Collides over te slaan. Zelfs ondanks het prachtige stemgeluid van Amanda Somerville blijft het een draak van een nummer dat alleen verstokte Epica-fans zullen kunnen waarderen. Al met al is Haze of Nemesis een topproduct en Red Circuit een band waar we in de toekomst hopelijk nog meer moois van mogen verwachten.

Red Circuit – Haze of Nemesis

1. Oceans Apart
  2. My Lonely Heaven