Parallel Minds – Headlong Disaster

Parallel Minds – Headlong Disaster
Brennus Music, 2015

Drie Fransmannen dachten in dezelfde richting qua muzieksmaak en besloten dan maar een band op te richten met de betekenisvolle naam Parallel Minds. Voor geen van de drie heren is dit de eerste muzikale ervaring, het valt zelfs op dat de achtergronden wat variëren. De bassist/gitarist is eveneens actief in Coexistence, een progressieve heavy metalband en zanger Stéphane was in het verleden actief binnen heavy metalband Falkirk. De twee hebben wel een fijne out-of-the-box drummer opgespoord met Franky van Dagoba en Blazing War Machine.

Je zou zeggen dat dan vooral de drummer past binnen het plaatje van groove metal, maar het lijkt haast dat deze heren nooit wat anders gebracht hebben. Pittige gitaar- en basgrooves razen voorbij en worden uiteraard ondersteund door het stevige drumwerk. De meerwaarde van deze band is dat de zanger en gitarist hun heavy/powermetalachtergrond mee in het geheel gooien, wat je uiteraard wat moet liggen. De stembanden van Stéphane zijn duidelijk goed getraind, waardoor hij zonder probleem de hoge powerknijpers haalt en op de groovy momenten er vaak genoeg venijn inpompt. Ik voel persoonlijk wat minder voor die sentimentelere wijze van zingen, die naar mijn gevoel iets te flauw ligt op de stevige, groovy onderlaag. Er zijn ook momenten dat er afgeweken wordt van die energievolle ladingen en de grooves erg droog en taai klinken, met een focus op meer harmonie in de nummers. Die nummers, zoals Migdavel Bavel (Myth of Babel) zijn dan weer absoluut niet mijn ding, ik vind dat de energie op deze momenten erg uit de muziek gezogen wordt, al tonen de gitaarsolo’s en verzorgde zanglijnen uiteraard aan dat deze heren weten waarmee ze bezig zijn. Ook het erg lange Hyperion (twintig minuten) mocht wat meer pit meekrijgen, maar het is wel interessant om de afwisselende structuur en het uitgewerkte verhaal van dit lange (en soms een beetje langdradige) progressieve heavy/powermetalnummer te volgen.

Parallel Minds is op die manier een knap hybride product geworden van de achtergronden van deze heren. Sommige nummers neigen meer naar progressieve heavy metal waar een zachte groove de basis iets verstevigt, maar waar de nadruk vooral op de gitaartechniciteit en de cleane zanglijnen komt te liggen. De tracks die mij het meest aanspreken zijn echter degene die me met stevige grooves en heel wat geladenheid meteen bij mijn keel grijpen. Echt een plaatje voor wie wat van beide werelden kan verdragen dus, want dit gaat van de softe power- en heavymetalregionen tot progressieve neo-thrashgrooves. Een pluim voor die mix wel.

Parallel Minds – Headlong Disaster

1. I Am
  2. Into The Void