Sabbath Assembly – Sabbath Assembly

Sabbath Assembly – Sabbath Assembly
Svart Records, 2015

Drie jaar geleden heeft het Amerikaanse Sabbath Assembly blijkbaar een verkeerde indruk bij mij nagelaten op vlak van thematiek. Inmiddels heeft de band op Roadburn gestaan en kan ik de ideologie van dit gezelschap wat beter plaatsen. Christus lijkt plots erg ver weg met titels als Risen From Below, Burn Me, I Thirst For Fire en Ave Satanas. De release die op de spraakmakende datum van elf september het daglicht ziet, draagt dit keer de naam van de band.

Sabbath Assembly weet op één of andere manier de luisteraars in vervoering te brengen. Het komt zeker niet door de diepgang in het instrumentale werk, want de gitaar- en drumbasis blijft erg oppervlakkig op de rockstukken. Geen opzwepende nummers dus zoals die bijvoorbeeld voorkwamen bij The Devil’s Blood, maar eerder rustigere rocktracks die inhoudelijk wat variatie aanbrengen. Zo duikt er op sommige momenten wat meer spraakmakende melodie op, valt het geheel plotsklaps stil voor wat rustigere, al dan niet akoestische, stukken. Deze gitarist kan wel wat zaken uit zijn gitaar halen en over het algemeen slaagt deze band er wel in om te spelen met atmosfeer, waardoor het bijvoorbeeld op Ave Satanas erg dreigend kan klinken, maar op andere momenten erg luchtig. Deze band zou echter heel wat minder waard zijn zonder Jamie Myers die het geheel lichtjes mystiek doet aanvoelen, maar vooral een wat oudere draai geeft aan deze band.

Niet dat het psychedelisch of zwaar bezwerend wordt, eigenlijk blijft Sabbath Assembly op beheerste wijze doorrocken met een occult sfeertje. Een plaat die misschien instrumentaal wat meer overgave mocht bezitten, maar waar echt heel wat knappe overgangen en melodische diepgang op te horen zijn. Maar zoals eerder al eens gezegd werd, blijft dit een band die niet weggelegd is voor iedereen.

Sabbath Assembly – Sabbath Assembly

1. Risen From Below
  2. Confessing A Murder