Doomed – Wrath Monolith

Doomed – Wrath Monolith
Solitude Productions, 2015

Dat gekke moment waarop je een band beluistert, je een gevoel bij de muziek krijgt en een resultaat in je hoofd opkomt, om dan te zien dat die score vorig jaar door je collega ongeveer ook gegeven werd. Misschien bevalt dit project mij iets beter dan mijn voormalige collega Martijn en sowieso is de stijl van deze band ook eentje die wat moet rijpen met het luisteren. Op veel verschil in stijl moet je niet rekenen. Doom/deathband Doomed is dit jaar toe aan langspeler nummer vier en die volgt dus erg snel Our Ruin Silhouettes van vorig jaar op.

Op zich komt de inhoud van dit plaatje wel over. Wrath Monolith bestaat uit zes tracks die tussen de vijf en twaalf minuten duren en waarbij deze Duitsers dus ook tijd nemen om hun traag uitgesponnen werk vorm te geven. Dat gebeurt met gitaarmelodieën en solo’s die op de voortslepende doomdeath geplakt worden, samen met uiteraard die gitzwarte grunts van deze bezieler. Het klopt dat Doomed niet werkt met climaxen, maar vaak is het sfeertje wel lekker beklemmend. Afwisseling gebeurt op vocaal vlak met cleane stukken, zoals op Euphoria’s End, muzikaal wordt vooral met atmosferische en technische gitaarstukken ingewerkt op het doomgraniet dat wordt aangereikt.

Best een ervaring, dit plaatje. Eigenlijk is Wrath Monolith een heerlijke titel om te plakken op deze muziek. Het beschrijft precies wat je te horen krijgt: doomdeath die niet werkt met een opbouw in nummers maar traag voortbeweegt en waar met haatdragende grunts en melodische invulling aan de diepgang gewerkt wordt. Misschien nog niet optimaal, af en toe klinkt het misschien nog wat te taai en eentonig, maar na een paar luisterbeurten is dat eerste gevoel dat bij me opkwam toch verdwenen. Tel er gerust nog wat punten bij op als kwaltitatieve doomdeathgraniet je ding is, misschien ben ik gewoon meer een liefhebber van opbouw en climaxen.

Doomed – Wrath Monolith

1. Paradoxon
  2. Our Ruin Silhouettes