Antagonist Zero – No Tears

Antagonist Zero – No Tears
Inverse Records, 2015

De Finse doomdeathband Antagonist Zero is nog niet toe aan een nieuw album, maar stuurt al wel een ep onze kant uit. In 2012 volgde op de ep Nighttime Harmony dat jaar nog het selftitled debuut, dus misschien volgt de band diezelfde procedure dit jaar wel. In elk geval krijgen we nu reeds drie nummers te horen die zeven tot negen minuten in beslag nemen en dus al aardig wat meegeven om de tanden in te zetten. Daarnaast staan er ook nog twee covers op deze plaat, maar het moet wel even van me af dat het heiligschennis is om dit wonderbaarlijk prachtige nummer van Jenni Vartiainen in deze vorm te gieten. Doe met Doom:VS wat je wil.

De hoofdtracks dan even. Typisch aan de stijl van deze heren is de melodische input die ook nu weer in het logge doomdeathgeheel aangebracht wordt. Dat is nodig, want op heel wat momenten durft de inkleuring van dit genre door deze heren erg taai en repetitief worden en ben je op zoek naar de overtuigingskracht. Die komt als je het mij vraagt dan aan bod in de dromerige atmosferische gitaren en soms ook in de knappe clean vocals. Af en toe klinken die wel even verkeerd, vooral op de hogere zangstukken, maar meestal komt het erg mooi over. Ik krijg bij de fluisterstukken en typische gitaarhoogte soms zelfs een Agalloch-gevoel, op Suru doet de zanglijn op het harmonische geheel me op de rustigere stukken zelfs wat denken richting Sólstafir. Uiteraard zijn die twee namen ver weg als die doomdeathstroom voorbij kruipt, maar het geeft wel aan wat deze Finnen toevoegen om hun soep wat te verdunnen. Drie nummers die ons dus weer warm maken voor een vervolg.

Antagonist Zero - No Tears

1. No Tears
  2. Profound Oblivion