Kadavar – Berlin

Kadavar – Berlin
Nuclear Blast, 2015

De Duitse rockers van Kadavar zijn het met hun nieuwe release niet in Amerika gaan zoeken, maar in eigen land. Een maand geleden sprak ik drummer Tiger nog over de nieuwe plaat, waarvan je het interview hier terug kan vinden. De hoofdstad van Duitsland dus als inspiratiebron voor een band die rockt op wijze van de zeventiger jaren.

Laat ik meteen van wal steken met te zeggen dat deze band iets magisch bezit. Na heel wat luisterbeurten is Berlin opgeklommen tot een van de favorieten dit jaar, binnen het genre licht-psychedelische seventies rock. In vergelijking tot de vorige platen klinkt de band wat meer mainstream rock ‘n’ roll op deze plaat, met af en toe nog een moment waar er wat links met het semi-occulte traditionele doomverleden van de band naar boven komen. Mainstream is wel het verkeerde woord voor het geluid dat hier op je afkomt: haarfijn afgewerkt, maar het klinkt zo enorm traditioneel bij deze heren dat je jezelf hierbij gewoon in het verkeerde decennium waant.

Eigenlijk is dit een klein uur waar puur van te genieten valt. Kadavar gaf aan dat het in de studio steeds makkelijker gaat en dat voel je ook gewoon in deze muziek. De opbouw van de tracks is erg sterk en je verdwaalt erg makkelijk in dit potje oude rock. De twee clips die de band vrijgaf, vormen ook een mooi beeld van wat je te horen zal krijgen. Last Living Dinosaur is een song waarbij de heren op een drafje mooi door blijven rocken, maar waar die heerlijke oldschool groove je zonder twijfel in vervoering brengt. Ook de zang van Lupus klinkt heerlijk in deze catchy en stoffige nummers. Als ik echt een nummer moet kiezen van deze plaat dan is het The Old Man, maar wellicht omdat ik die clip al zo vaak gedraaid heb de voorbije weken dat die melodie nooit meer uit mijn hoofd zal verdwijnen.

Eigenlijk vormen die twee tracks best een goede inleiding op de muziek die een uur lang op je af komt. Niet dat alle nummers even catchy of psychedelisch klinken, maar eigenlijk verveelt Berlin geen tel, en daar gaat het om. Zeker ook de bonustrack van het nummer Reich Der Träume meenemen, origineel van de Duitse zangeres Nico. Weer mijn cultuur bijgeschaafd met die track. Van mij ga je dus geen redenen horen waarom je dit album niet in huis zou moeten halen als je fan bent van oude rock met gevoel, diepgang en pit.

Kadavar - Berlin

1. Lord of The Sky
  2. Last Living Dinosaur