Maniac Forces – The Urgent Need of Nothing

Sixkiller Records, 2015

Maniac Forces staat voor thrash uit eigen bodem. De heren uit Horst zijn al bezig sinds 2006, maar debuteren dit jaar pas met The Urgent Need of Nothing. Geen idee hoe het komt, maar er zijn ondertussen wel wat verschillende gitaristen geweest waardoor de band er wat langer over gedaan heeft. Zolang het maar klinkt, dan kan dat allemaal, en klinken doet het.

Elf nummers op deze “lang”speler, die eigenlijk nog geen half uur duurt. De heren kiezen ervoor om dit een album te noemen en geen ep, wellicht op basis van het aantal nummers op deze plaat, dus maak ik er ook geen probleem van om hier een cijfer aan te geven. Dit is thrash die heerlijk wat punkzwier en -attitude bezit en daar hou ik wel van. Een stevige dosis agressie waar met de nodige anarchie op ingezongen wordt, maar zonder dat het daardoor minder toegankelijk klinkt. Dat komt enerzijds uiteraard door de goede productie van dit wapenfeit, maar ook doordat deze tracks kwalitatief knallen en heel wat referenties hebben met toegankelijke new age punk en er ook op vlak van de gitaarpartij hier en daar een heerlijk melodische partij of solo inkruipt. Ja, hou die gitarist maar bij hoor, heren.

Knap debuut dus. Natuurlijk weet je wat je moet verwachten, eigenlijk weet je het al zodra je deze cover bekijkt, maar het is fijn dat hetgeen je verwacht ook effectief goed klinkt. Heel wat energie, heel wat overgave, de juiste sfeer en flink wat techniciteit. The Urgent Need of Nothing creëert op die manier een vrij dringende nood aan een optredentje van deze band.

1. Doom 3D
  2. Dirty Acid Swimming Pool
  3. Spoiled