Sunlight – My Own Truth

Sunlight – My Own Truth
Metal Scrap Records, 2015

“In economisch barre tijden is het verstandig de winkansen te spreiden.” Dat moeten de Grieken van Sunlight hebben gedacht. Zo, het verplichte geldgrapje is gemaakt, nu de muziek. Sunlight past niet in een hokje. De muziek op hun debuut My Own Truth gaat werkelijk alle kanten op, zowel positief als negatief. Het enige dat over de gehele plaat gelijk blijft is de kraakheldere mix met een mooie balans tussen de instrumenten en de middelmatige zang die in de lage regionen nog het meest doet denken aan Iced Earth’s Matthew Barlow. Helaas klinkt de zang in de hoge regionen zo iel en knijpend dat je als luisteraar toch het vermoeden krijgt dat de beste man echt een flinke trap in zijn vooronder heeft gekregen.

Dat de muziek zo afwisselend van genre is houdt de spanning in de plaat en zorgt ervoor dat nergens de concentratie wat verslapt. Opener Back To Life is hardrock pur sang, zij het met wat misplaatste pianoriedeltjes. De titelsong daarentegen is een midtempo powermetal track die zo op Sonata Arctica’s Winterheart’s Guild had kunnen staan. Regelmatig doet de muziek van Sunlight mij denken aan die van Kansas. Dit op een goede manier in het nummer Earthquake en op een slechte manier op de vreselijke vioolballad Lonely Man’s Song. En dan is daar ineens Eastern Train, dat klinkt als een liefdesbaby van Joe Bonamassa en Deep Purple. U begrijpt het al: Op My Own Truth staat voor ieder wat wils.

Hoewel alle bovengenoemde bands wel door het hoofd schieten tijdens het beluisteren van Sunlight’s debuut, lukt het de band nergens een van deze bands qua songwriting of sound te evenaren. Daarnaast is het wel leuk om een plaat van nog geen drie kwartier met minstens vijf verschillende genre’s te hebben, maar daardoor is het nogal onduidelijk wat de Grieken nu eigenlijk graag willen. Het hoeft geen eenheidsworst te worden, maar iets meer eenduidigheid in het songmateriaal zou het niveau van de nummers vermoedelijk flink opkrikken. Mocht een van de genres of bands in de middelste alinea van deze recensie je aanspreken, probeer dan gerust My Own Truth eens uit. Het is dan misschien geen hoogvlieger, maar slecht is de plaat evenmin.

Sunlight – My Own Truth

1. Back To Life
  2. Follow Your Heart