This Gift Is a Curse – All Hail The Swinelord

Season of Mist, 2015

Een deal met een label als Season of Mist kon gewoon niet wegblijven voor een band als This Gift Is a Curse. Reeds met de EP uit 2010 maakte de band indruk en met het debuut drie jaar geleden werd er behoorlijk wat stroop aan de baard van deze Zweden gesmeerd. Terecht, want het is moeilijk om in de metalscene nog met een originele insteek behoorlijk wat diepgang te creëren. Met de combinatie van blackmetal, sludge en hardcore lukt het.

Zo noem ik de drie genres die duidelijk deel uitmaken van de stijl van deze heren, maar het is van belang om aan te halen dat deze band naar geen van die drie noemers overhelt. Een soort kolkende tot atmosferische blackmetal sleept zich over dit geheel en vaak klinken deze repetitieve stukken immens diep en smerig, enerzijds door de kolkende gitaarstroom en anderzijds door die machtige core-screams. Dit gaat van een dreigende gitaarmuur met heel wat lekkere chaos op New Temples naar een heerlijk zweverige gitaarlaag op XI: For I Am The Fire en een stapvoetse, kolkende diepgang op Hanging Feet. Een iets andere draai aan die eigen mix, maar over de ganse lijn klinkt dit enorm diep en duister. Het hoogtepunt hebben ze, als je het mij vraagt, behouden tot op het laatst, met die ijzige atmosferische klanken op de afsluiter.

In huis halen dus, zeker als je wil breken met de methodes van traditionele bands die de duisternis willen invaren. Black- en sludgemetalfans hoeven niet afgeschrokken te worden door die core-vocalen, want ik vind dat de bakken effect op de zang binnen dit wervelende en donkere spektakel erg goed op hun plaats zitten.

1. Swinelord
  2. New Temples
  3. Rites