Dan Deagh Wealcan – Who Cares What Music Is Playing In My Headphones?

Metal Scrap Records, 2015

De Moskovieten van Dan Deagh Wealcan bezitten de special gave om mij enorm gek te maken en heel wat van mijn hersenspinsels in hun tracklist zelf al te beantwoorden. Collega Ghostwriter heeft, amper een half jaar geleden, de vuurdoop met het debuut overleeft, en het volgende album ligt reeds klaar. De naam van het album suggereert zelf al dat dit geen makkelijke plaat wordt, en dat is dan nog zacht uitgedrukt.

Moeilijke texturen met hints Tool, Textures, Nine Inch Nails en nummers die wat van de hak op de tak springen, daar moet je het werk van dit duo ergens gaan zoeken. Ik heb dit heel wat keren over me heen laten komen en ondanks al mijn lof voor de durf en experimentele insteek van dit plaatje, blijft dit op heel wat momenten erg frustrerend klinken. Soms klinkt het allemaal wat te evident, zoals Easy Way – Long Way waar de band bijna tien minuten lang alles op Toolse wijze voorschotelt, met uitzondering van het fijne opbouwende stukje naar het einde van het lied. No More Than Usual heeft een wat jazzy/triphopinsteek, maar de stevige fases zijn veel te flauw gebracht en de progressieve insteek staat naar mijn gevoel echt nog niet op punt. Op Neutral Moresnet denk je dan plots dat je een andere band te horen krijgt met elektronische golven en geflipte core-kreten en dat is weeral dag en nacht verschil met het modern getinte progstukje op What Was That?. De afsluitende tracks hellen zelfs over naar triphop met modern rock en met hier en daar nog wat hevigere progressieve uitschieters.

Er bevallen wel eens moeders van kinderen die meer dan tien kilogram wegen, dus zo zwaar hoeven we deze bevalling niet te noemen. Toch moet ik even reageren op de albumtitel van deze band en zeggen dat ik het wel waardeer als er wat beluisterbare muziek uit mijn hoofdtelefoon komt. Zeker een standpunt dat door de fans van proggy metalcore- en modern metalbands kan betwist worden, maar dit duo springt wel erg van de hak op de tak. Hou je van makkelijke muziek, blijf dan uit de buurt van dit project.

Dan Deagh Wealcan - Who Cares What Music Is Playing In My Headphones?

1. Anamorphic Widesound
  2. Dogs In A Box