DSG – Still A Warrior

DSG – Still A Warrior
Pure Steel Records, 2015

Het Duitse platenlabel Pure Steel Records is al jaren een autoriteit op het gebied van het terug brengen van oude helden naar de frontlinie. Zo komt een rollatorrocker als ondergetekende ook nog eens aan zijn muzikale trekken. Bij het opruimen van de cd kast bij Zware Metalen kwam ik een schijfje tegen dat het waard was om alsnog van een review te worden voorzien. DSG staat voor David Shankle Group, een band die al zo’n dertien jaar in zeer wisselende samenstelling aan de weg timmert en nu na zeven jaar van betrekkelijke stilte komt met een nieuw album getiteld Still A Warrior. Het is het derde album van de band die, na een nieuwe stoelendans, in geheel vernieuwde samenstelling komt met een schijf vol nieuwe nummers, vooral gestoeld op de US heavy/power metal traditie.

De oudere liefhebber kent David Shankle vooral van Manowar, waar hij zes jaar lang (van 1988 tot 1994) deel van uit maakte. Daarna startte de shred gitarist langzaam maar zeker een solo carrière op om uiteindelijk met een eigen groep te komen. Die groep draait vooral om David en zijn fantastische gitaarspel. Alles en iedereen wordt daaraan ondergeschikt gemaakt en er wordt dan ook om de haverklap van bezetting gewisseld. Grappig is daarbij wel dat David steevast na iedere wisseling roept dat hij nu toch wel de beste band ooit bij elkaar heeft.

Met Still A Warrior brengt David een plaat uit waarin vijfentwintig jaar US heavy metal wordt samen gebracht. Dat het allemaal draait om het gitaarwerk van David moge duidelijk zijn en gezien zijn prestaties op dit album is dat ook meer dan terecht. Virtuoos wordt de ene na de andere solo uit de hoge hoed getoverd en dat alleen al maakt dit album meer dan de moeite van het luisteren waard. De gehele ritmesectie stelt zich vooral gedienstig op en weet te overtuigen. Dat kan niet gezegd worden van de nieuwe zanger Warren Halverson. Die heeft hoorbaar moeite om het niveau van de rest bij te benen en is soms zelfs irritant aanwezig. Misschien is dat wel de reden dat ik zelf het instrumentale nummer The Hitman het hoogtepunt van dit album vind.

Qua muzikaliteit en instrumentale vaardigheid is dit derde album van DSG een hoogtepuntje, qua zang, compositie en productie zeker niet. Dus komen we uit op een middelmatige plaat, die voor gitaarliefhebbers en de nostalgische heavy metalfan toch zeker serieus te nemen is. Hier draait het schijfje voorlopig nog wel de nodige rondjes in ieder geval.

DSG

1. Still A Warrior
  2. Ressecution