From the Heart – Leave It All Behind

From the Heart – Leave It All Behind

WTF Records, 2015

Liefhebbers van Nederlandse hardcore, teken present. Wie geen nood heeft aan emotionele moeilijkdoenerij of Zweedse liefde door de echte, echte Madball-hardcore en zich chauvinistisch voelt over de Rotterdamse streek, zal met From the Heart gelukkig zijn. Laten we na het verteren van Leave It All Behind stellen dat ook mensen die niets met Rotterdam te maken hebben zich ook licht euforisch zullen voelen.

Dit is de debuutplaat van de band, na een demo uit 2013. Als eerste full-length kan dit tellen. Ze geven zich uit als eurocore en slaan ze daarbij zelf spijkers met koppen. Ik moest even kijken of dit niet stiekem een versie van het gestopte, weer begonnen, weer gestopte en weer begonnen Backfire! was, tot er een dikke No Turning Back-vibe duidelijk werd en er af en toe wat heerlijke Ryker’s-botheid de kop op kwam steken. Er wordt ook netjes uit het NYHC-vaatje getapt. Riep hier iemand Sick of It All?

Het lijkt hier intussen wel op een gemiddelde strofe van The Game dankzij de overdosis namedroppen. Nergens goed voor. Mocht het nog niet duidelijk zijn: dit Rotterdamse viertal speelt hier hardcore zoals die vooral uitgevoerd werd in de jaren ’90. Old school riffs worden met volle overtuiging afgewisseld door een heuse lading aan breakdowns die wel heel hard op de oogkas klappen. Dankzij tracks als Hate en The Best of Me draaien de plaatselijke spoeddiensten weer op volle kracht. Het is vooral de meer dan degelijke songwriting (de opener zet meteen de toon) en de niet aflatende stroom aan kolkende energie die de band een streepje voor geeft op honderden collega’s. Daardoor kan de nogal magere productie door de vingers gezien worden.

Leave It All Behind is gemaakt voor de liefhebber, dat is duidelijk. Dankzij de standaard formule die hier gebruikt wordt voor ieder muzikaal aspect is het geen plaat die de tegenstanders plotseling zal bekeren. Maar wie zijn of haar dagelijkse portie moshpits en singalongs (zoals geproduceerd door iedere eerder genoemde artiest, met uitzondering van The Game) broodnodig heeft, is hier aan het juiste adres.

fromtheheartliabsmallimg

1. From the Heart
  2. Rest In Peace