Iscarioth – I am the Arm

Iscarioth – I am the Arm
Symbol of Domination productions, 2015

Iscarioth, met een ‘h’ op het einde, komt uit Rusland en bestaat nog niet zo lang. Er is niet heel veel over te vinden, maar wel een beetje natuurlijk en die informatie zegt ons dat dit hun eerste langspeler is, wat ook meteen hun eerste release is. Onder de noemer experimental blackmetal gaat het schuil, althans volgens de band zelf, echter zou ik het niet zo willen omschrijven.

Zo experimenteel is het namelijk niet. Blackmetal, met ingrediënten die we al lang gehoord hebben, bakken de mannen van Iscarioth. Ze bakken het echter wel goed en de muziek is dan ook niet je standaard blackmetalschijfje dat je elke maand koopt. Symfonische stukken maken deel uit van de songs en de stem is ook wat anders. De cleane zang is niet altijd wat, maar geeft het wel weer een wat eigen smoelwerk mee. De muzikanten zijn verder goed en beheersen hun instrumenten prima. De muziek is niet snel als een Dark Funeral, maar vooral dynamisch en heeft wel degelijk snelheid, maar met vlagen komt dit voor. De band moet het hebben van melodieën en sfeer en een toch wat meer theatrale hand die ook aan de arm van een Dimmu Borgir en Cradle of Filth zitten. Luistertips zijn Mountain Echo, I am the Arm en The Domain of Seven Queens.

Afgezien van de rare titel van het album en het Russische accent, wat soms lachwekkend is en wat knullig overkomt, is het een gave plaat geworden met veel dynamiek. Ik ben verder positief over deze schijf en ben erg benieuwd wat ze in de toekomst gaan brengen. Het potentieel is er en deze goede schijf ook.

Iscarioth - I am the Arm

1. Ave Iscarioti
  2. Mountain Echo