Montes Insania – Absurdum

Montes Insania – Absurdum
Satanath Records, 2015

Op de redactie van Zware Metalen was wat onenigheid of we deze cd wel moesten bespreken. Een redacteur weigerde hem zelfs. De reden: de weinig verhullende nazisympathieën die Montes Insania erop nahoudt. In het logo zit een swastika verwerkt en erboven prijkt een adelaar. Met respect voor ieders mening, ook die van een redacteur die hem weigert te bespreken, volgt hier toch een recensie. Daarvoor zijn drie redenen aan te geven. Ten eerste is Zware Metalen geen politieke site. Ten tweede proberen we hier alles wat binnenkomt (en met metal te maken heeft) te bespreken. Ten derde legt Zware Metalen zichzelf geen censuur op. Zouden we dat wel doen, dan vind je hier binnenkort ook geen bands meer met linkse denkbeelden en is het hek van de dam.

Dat gezegd hebbende gaan we over naar de muziek van Montes Insania. Als eerste aan Absurdum valt de lange speelduur op. Inclusief de bonusnummers (afkomstig van de I Am Empty ep) duurt het ding een uur en bijna twintig minuten. Toegegeven, muzikaal weet het de volle speeltijd te boeien en dat is knap. Post-black zegt men zelf te spelen en dat is een vlag die de lading dekt. Er staan weliswaar pure blackmetal passages op maar die worden afgewisseld met rustige stukken waarin piano en violen voorkomen. Op de achtergrond speelt de basgitaar op die momenten een kleine hoofdrol. Op zanggebied wordt een hese scream afgewisseld met cleane zang en sporadisch komen er gesproken stukken tekst voorbij. Ook hier voldoende afwisseling dus, al had de zang best iets harder in de mix mogen staan.

Zelden werd er in een cd recensie op deze site meer gezegd over de band dan over de muziek. En met reden. Het is gezegd: Montes Insania dweept met nazistische denkbeelden. In de teksten is daar weinig van te verstaan maar het artwork laat weinig aan de verbeelding over. Mensen die hier niets mee hebben laten dit product dus links (niet grappig bedoeld) liggen. Degenen die hier sympathie mee hebben, of zich er niet aan storen kunnen over gaan tot aanschaf. Voor de goede orde: persoonlijk hoor ik tot de eerste categorie. Sterker nog, ik neem bij dezen publiekelijk afstand van het gedachtegoed van Montes Insania.

Montes Insania - Absurdum

1. Naught
  2. Absurdum