Christian Mistress – To Your Death

Christian Mistress – To Your Death
Relapse Records, 2015

Een lekker potje heavy metal is altijd goed. Voor mij geldt dat al helemaal als het oldschool is. Gelukkig is dat bij Christian Mistress het geval: traditionele metal met een hoog NWOBHM-gehalte, waarbij je aan Iron Maiden, maar ook Slough Feg kunt denken. De band maakt gebruik van vrouwelijke vocalen en hoewel dat tegenwoordig snel in een lijn wordt gezet met de vele occulte rockbands, is die vergelijking hier niet helemaal terecht. Christine Davis haalt met haar ietwat hese stemgeluid namelijk de elementen die we van de oude garde gewend zijn aan: het nachtleven, broederschap en je eigen weg gaan. Dat gebeurt op een aanstekelijke manier die er meer dan eens voor zorgt dat je jezelf erop betrapt dat je na de eerste luisterbeurt al staat mee te zingen.

Begrijp me niet verkeerd: dit album is niet bijzonder opzwepend. Natuurlijk zijn er stukken waarbij het er lekker uitbundig aan toe gaat, zoals opener Neon. De hoofdmoot is echter aanwezig, maar niet met de in-your-face houding die heavy metal nog wel eens wil hebben. De ingetogenheid van het album zou als een minpunt kunnen worden gezien, maar dat is het in mijn ogen zeker niet. De band weet het namelijk met overtuiging te brengen, wat de muziek een bijzondere, commanderende kracht geeft. De klassieke riffs hebben meer dan eens een dramatische impact, zoals op Lone Wild, wat voor mij het onbetwiste hoogtepunt is van To Your Death. Alles komt hier samen, van een gestage, onheilspellende opbouw tot een uiterst memorabel refrein: klassieke heavy metal op zijn best.

Een uitstekende opvolger van vorig album Possession dus, met de bekende elementen wederom vertegenwoordigd. De liefhebbers van traditionele metal kennen deze band vast wel, maar er zijn denk ik nog genoeg zieltjes te winnen. Christian Mistress verdient dat ook zeer zeker en het is dus te hopen dat ze de sterke opeenvolging van de albums na deze doorzetten (iets waar ik niet echt aan twijfel), want het is iedere keer raak met deze band. Aanrader voor liefhebbers van oldschool metal, traditionele doom en mooie albumcovers!

Christian Mistress - To Your Death

1. Neon
  2. Stronger Than Blood