Barbarian Fist – The Whorelord Cometh

Barbarian Fist – The Whorelord Cometh
Eigen Beheer, 2015

Het lijkt er op dat de hele stoner-/doomgolf een beetje is gaan liggen de afgelopen tijd. Natuurlijk komen er nog steeds veel vette (en nog meer minder vette) albums uit van zowel gevestigde entiteiten als dertien-in-een-dozijn Sleep-clonen. Zo ook het debuutalbum van Barbarian Fist, genaamd The Whorelord Cometh. Het begrip imitatie neemt nieuwe vormen aan met dit album, waarop zowel Sleep als Kyuss schaamteloos wordt gekopieerd. Zeker niets nieuws, maar stoor ik me daar aan?

Nou, nee. The Whorelord Cometh heeft even de tijd nodig om op gang te komen en ik moet toegeven dat ik bij het beluisteren van de eerste track dacht: ‘Nee hè?’ Het was allemaal net niet pakkend genoeg en het was duidelijk dat het balletje nog moest gaan rollen. Toen No Brakes on the Rape Train echter werd ingezet (wat je ook van de titel moge vinden), werd het allemaal beter. Fijne groove, goede atmosfeer en ontspannen spel: helemaal prima.

Dit wordt allemaal voortgezet op Wargasm, dat een iets doomier atmosfeer ademt dan het vorige nummer. Het album bestaat uit vier nummers en duurt veertig minuten, maar verveelt toch niet. De sleutel is de afwisseling tussen easy-going stonerrock en doom. Die afwisseling wordt overigens niet overal even goed neergezet, soms voelt het wat geforceerd aan. Niettemin weet de band het goed bij elkaar te brengen en ook de zang (die net als de muziek beter wordt naarmate het album vordert) mag er zijn.

Laat het duidelijk zijn dat dit album verre van perfect is. Van de teksten waar je soms met je ogen rolt tot het openende sample dat slordig is gemonteerd: de band laat steken vallen. Toch boeit het allemaal niet echt. Een track als Bear Destroyer (Elder, iemand?) heeft die onvervalste ruwe riffkracht, zoals je die alleen bij stoner en doom kan vinden. Jammer dat ik dit album niet wat eerder voor oren heb gekregen, want ik had er prima mee uit de voeten gekund gedurende het warme weer deze zomer.

Barbarian Fist - The Whorelord Cometh

1. The Whorelord Cometh
  2. No Brakes on the Rape Train