Temple Of Baal – Mysterium

Temple Of Baal – Mysterium
Agonia Records, 2015

Sommige bands brengen een aantal cd’s uit, zien hun status in de scene groeien en zien daarmee de zalen waarin ze spelen groeien waardoor ze uiteraard nog groter worden. Andere bands brengen cd’s uit die kwalitatief niet voor de eerste categorie onderdoen maar blijven op een of andere manier steken in (de marge van) de underground. Het Franse Temple Of Baal valt, hoe hard ze ook werken en toeren, in die laatste categorie.

Waar het bij sommige bands onterecht is dat zo in korte tijd zo hard groeien (hallo Sabaton) is het bij deze Fransen in mijn ogen onverklaarbaar dat ze niet veel groter zijn. Zeker gezien de kwaliteit van de nummers op de vijfde van Temple Of Baal: Mysterium. Hierop combineert Temple Of Baal het smerige geluid van Mayhem met de compositorische kwaliteiten van Marduk. Alle nummers zitten goed in elkaar, er is duidelijk aandacht besteed aan het schrijfproces. Geen riff teveel, goede afwisselingen tussen snelle en tragere passages en vocale prestaties die menige band tot de status van amateur reduceren.

Wat opvalt aan het geluid op Mysterium is dat de vervormde basgitaar vrij vooraan staat in de mix, hetgeen zeker in de blackmetal niet als algemeen goed wordt beschouwd. Daarnaast zijn de vocalen over het algemeen goed te verstaan. Ook dat is weleens anders. En dan komt een nummer als Hosanna (waarin op weinig subtiele wijze Jezus Christus even onder de ballen wordt getrapt) extra goed binnen.

Blackmetal fans gaan dure tijden tegemoet met nieuwe releases van Tsjuder, Horna en nu dus ook de nieuwste van Temple Of Baal. Het zijn luxeproblemen maar het feit dat deze band met een dijk van een cd aankomt, geeft aan dat dit genre nog jaren meekan. Blackies gaan deze aanschaffen.

Temple Of Baal - Mysterium

1. Lord Of Knowledge And Death
  2. Magna Gloria Tua