Rolo Tomassi – Grievances

Rolo Tomassi – Grievances
Holy Roar Records, 2015

Rolo Tomassi bestaat tien jaar en dat moet gevierd worden, met een nieuwe plaat uiteraard aangezien we een paar jaar geleden al een verzamelaar mochten ontvangen van deze Britten. Er is erg veel om goed te vinden aan deze band en ongetwijfeld ook erg veel om slecht te vinden. Het gaat er dus vooral om hoe je deze mix van onder andere mathcore en pop kan plaatsen.

Het duurde bij mij eerlijk gezegd een tijdje eer dat ik mezelf kon vinden in het werk van deze heren en dame. Rolo Tomassi werkt op basis van extremen en brengt relatief korte nummers voor de experimentele stijl die ze aanbrengt, maar toch klinkt het alsof sterk is nagedacht over deze inhoud. Soms zijn de overgangen lekker, precies hoe je ze verwacht, maar net zo goed kan de band van atmosferische lijnen, al dan niet op een jazzy platform, overgaan tot erg kalme stukjes waar de pianonoten en de zanglijn van Eva Spence de enige zaken zijn die blijven hangen. Die jazzy momentjes klinken me erg vaak heerlijk in de oren en op een nummer als Stage Knives is de opbouw naar de hevigere kant van de band ook goed gebracht. Het zijn eerder de langgerekte (math)core-stukken die Rolo Tomassi op sommige momenten nog behoorlijk taai maken.

Toch staan er genoeg fijne momenten op deze plaat, gaande van het zweverige Opalescent tot het aangehaalde Stage Knives en uiteraard de diepgaande afsluiter All That Has Gone Before. Niet genoeg om bij de crème de la crème van de experimentele scene te horen naar mijn gevoel, maar wel eentje voor alle fans van de band of voor wie wat core, jazz en pop samen kan verdragen.

Rolo Tomassi - Grievances

1. Estranged
  2. Raumdeuter