Vly – I / Time

Vly – I / Time
The Laser’s Edge, 2015

Internationale bands worden zeker niet alleen gevormd binnen het (extreme) metalgenre, binnen progrock kan het net zo goed gebeuren dat mensen die erg ver uit mekaar wonen mekaar vinden. Uiteraard is het wel al een manier van werken geworden voor Karl Demata en Chris Heilmann die een tijdje terug nog te vinden waren binnen Crippled Black Phoenix. Deze nieuwe band is wel wat anders in stijl: heel wat rustiger, maar uiteraard hoor je wel dat Demata hier gitaar speelt. Interessant weetje is ook dat het internet deze plaat mogelijk gemaakt heeft, met zanger Keith die in Amerika alle lyrics op de muziek plaatste en terwijl deze plaat geschreven werd de rest van de band nog niet eens ontmoet had in het echte leven.

Vly - I / Time

Het geheel heeft er in elk geval niet onder moeten lijden. Wat opvalt is de rust die je eigenlijk over de ganse lijn gewaarwordt bij Vly, met een erg sporadische opflakkering. Ik begrijp best dat heel wat mensen hier op het eerste gehoor bij in slaap vallen, zanger Keith Gladysz heeft ook wel zoiets fijn en gevoelig in zijn stemgeluid waardoor het vaak aanvoelt als een mix van Ghost met Katatonia en met hier en daar een Alcest-momentje. Erg dromerig dus, wat perfect past op dit erg harmonische platform waarbij de gitaar- en synth/piano-lijnen een lekker sfeertje creëren. Af en toe met een Porcupine Tree-moment, hier en daar met een typische David Gilmour riff en met noties van post-rock en elektronische muziek op de achtergrond.

Progressieve rock die dus prima wegluistert na drukke en vermoeiende dagen, want dit is een uurtje aan rustgevende muziek dat je gewoon over je heen moet laat komen. Je mag gerust die repeatknop gebruiken om alles nog eens opnieuw te beleven, dat deed ik zo’n vier keer bij de eerste luistersessie. Een toppertje dus, maar wel enkel voor de mensen die op zoek zijn naar verfijnde harmonie en rust. Iets voor de fans van Pink Floyd (die gaan absoluut wild worden van een track als Perfect Place) en de rustigere momenten van Porcupine Tree.

Vly - I / Time

1. Circles
  2. Time