The Black Dahlia Murder – Abysmal

The Black Dahlia Murder – Abysmal
Metal Blade, 2015

De Amerikanen van The Black Dahlia Murder zijn er weer. Al veertien jaar lang maken ze de wereld onveilig met hun melodische deathmetal en dit jaar gebeurt dat in de vorm van Abysmal, wat inmiddels de zevende langspeler is. Eigenlijk is het werk van deze Amerikanen wat van mijn radar verdwenen en denk ik nog terug aan de tijden van Nocturnal, vooral omdat dit een band betreft die zo binnen de eigen lijntjes blijft kleuren dat je niet moet wachten op verrassingen. We staan inmiddels acht jaar verder en ondertussen draaien Max Lavelle aan de bas en Alan Cassidy op de drums al een tweede album mee.

The Black Dahlia Murder - Abysmal

Geen verrassingen dus, maar misschien is dat ook niet het criterium om op de schaal te gooien als je een plaat van deze heren afweegt. De typische Zweedse melodeath/-thrash zal altijd blijven doorwegen, maar waar je ongelofelijk van kan smullen is het ‘into-your-face’-gehalte bij deze Amerikanen. De bijtende screams en kwalitatieve grunts van Trevor maken het, opnieuw, tegelijkertijd catchy en agressief. Wat mij persoonlijk opvalt op deze nieuwe plaat is dat de drums meer aanvalskracht bezitten en de gitaarlijnen hier en daar wat technischere passages opnemen. Uiteraard is deze band nooit een lievertje geweest, maar het lijkt dat ze alsmaar venijniger wordt met de jaren. Als proevertje moet je maar eens opener Receipt, Threat Level Number Three of het overheerlijke, knallende Asylum erbij nemen.

Dat is, naar mijn gevoel, ook de hoofdreden waarom je dit materiaal er als fan weer makkelijk in je collectie op kan nemen. The Black Dahlia Murder blijft in essentie zichzelf en zal ook nooit veranderen, maar wat kan je heerlijk meeknikken op deze overdosis melodisch geweld van de grootmeesters. Haal hem dus zeker in huis als je nog eens wat technisch geweld van stevige kwaliteit uit je boxen wilt laten knallen.

The Black Dahlia Murder - Abysmal

1. Receipt
  2. Vlad, Son of The Dragon