Denner/Shermann – Satan’s Tomb

Denner/Shermann – Satan’s Tomb
Metal Blade, 2015

In de vorige eeuw, nog ver voor ondergetekende naar muziek ging luisteren die ook maar enigszins in de buurt van metal komt, zette Mercyful Fate de muziek wereld op z’n kop met albums als Melissa en Don’t Break The Oath. Behalve de duistere teksten en de stem van zanger King Diamond, was het vooral het gitaarspel van Michael Denner en Hank Sherman dat de band inmiddels tot een legende heeft gemaakt.

Tegenwoordig laat Mercyful Fate weinig meer van zich horen. De heren Denner en Sherman hebben echter niet stil gezeten en hebben een aantal songs weten te creëren waarvan zij vinden dat ze het met de wereld moeten delen. Omdat een album met alleen maar twee gitaristen zeer waarschijnlijk nogal snel gaat vervelen, hebben de heren een aantal oude bekenden gevonden om hun songs tot leven te wekken. Bij Demonica troffen ze Marc Grabowski om de bas te hanteren. Op de drums was er maar een persoon geschikt en dat is Snowy Shaw, die ook al in Mercuful Fate speelde. Over een zanger moest iets langer nagedacht worden, maar uiteindelijk mocht Sean Peck zijn kunsten laten horen.

Oke, genoeg nu over de voorgeschiedenis, tijd voor het belangrijkste aspect van dit alles; de muziek. De openingstonen van Satan’s Tomb laten direct horen wat we allemaal willen horen, gitaren! Een heerlijke riff zoals we ze inmiddels uit ons hoofd kennen van de “klassiekers”. Zodra Peck zijn mond opentrekt, is gelijk duidelijk dat hier een goede keus is gemaakt. Hij heeft een iets zwaardere stem dan King Diamond heeft (wie niet?!), maar wel een waanzinnig bereik. Gevolg is dat de uithalen minder schril over komen en de songs ook gelijk dreigender klinken. Ondertussen duelleren de heren Denner en Shermann er lekker op los met hun gitaren en vergeet je bijna dat dit Denner/Shermann is en niet een nieuwe Mercyful Fate. Ook de overige songs, War Witch, New Gods en Seven Skulls brengen precies wat je verwacht van deze legendes. Na dik twintig minuten is het plotseling afgelopen en is Satan’s Tomb aan zijn einde.

Voor een ieder die er nog aan twijfelde is het na het beluisteren van deze EP wel duidelijk, Denner/Shermann gaat verder waar Mercyful fate jaren gelden gestopt is. De juiste mensen zijn bij elkaar gekomen en ze zijn in staat om menig luisteraar kippenvel te bezorgen met hun gitaarspel. Een must-have voor elke metalhead! Nog meer goed nieuws: de heren zijn bezig met nog meer nieuw materiaal voor een langspeler.

Denner/Shermann - Satan’s Tomb

1. Satan’s Tomb
  2. War Witch