Sailing To Nowhere – To The Unknown

Sailing To Nowhere – To The Unknown
Bakerteam Records, 2015

Symfonische powermetal met agressieve hardrock. Zo omschrijft het Italiaanse Sailing to Nowhere de muziek op zijn debuutalbum. Die symfonische (power)metal is inderdaad goed hoorbaar, maar waar de Romeinen de rest van hun genrebeschrijving vandaan halen is mij werkelijk een raadsel. De keyboards op dit drie kwartier klokkende To The Unknown spelen een prominente rol en de gitaar speelt vaker akkoordenschema’s dan riffs. Daarom zou ik eerder willen spreken over symfonische metal met een flink pop-sausje. We duiken er wat dieper op in.

Net als landgenoten Lacuna Coil werkt ook Sailing To Nowhere met zowel een zanger als een zangeres. Vooral de stem van frontvrouw Veronica Bultrini weet mij meer dan eens positief te verassen en doet bij vlagen denken aan die van “onze eigen” Floor Jansen. De mannelijke zang is op zichzelf niet om over naar huis te schrijven, maar de afwisseling met Bultrinis stem zorgt voor een mooi contrast. De gezongen lijnen zijn catchy en het is duidelijk hoorbaar dat er met zorg is gewerkt aan de melodieën en harmonieën. Het zijn dan ook de zanglijnen die zo bepalend zijn voor het geluid van Sailing To Nowhere.

De muzikale omlijsting is namelijk op zich best aardig, maar de mix laat hier en daar een paar flinke steken vallen. Zo staan de drums veel te prominent afgesteld, lijken de keyboards te zijn opgenomen via de telefoon en wordt alle muziek bijna geheel weggedraaid om de soms ronduit amateuristische gitaarsolo’s hoorbaar te maken. En hoewel ik mij goed kan voorstellen dat sommige metalheads zich er groen en geel aan ergeren, vind ik zelf dat de regelrecht uit de popmuziek gekopieërde akkoordenschema’s zich alleraardigst laten verbouwen tot metalsongs. Ja, de potentie is er absoluut bij dit zeskoppige gezelschap en ik hoop dat zij over een paar jaar wat beter op elkaar ingespeeld zijn en nog eens een langspeler opnemen. Tot die tijd zal To The Unknown hier in huize ondergetekende zo nu en dan nog wel hoorbaar zijn. Al sla ik de afschuwelijke cover van dat afschuwelijke nummer van die afschuwelijke Anastacia maar al te graag over.

Sailing To Nowhere - To The Unknown

1. No Dreams In My Night
  2. Big Fire