Gateway – Gateway

Gateway – Gateway
Hellthrasher Productions, 2015

Brugge, hoofdstad van Europa in de veertiende eeuw en nog steeds de parel van België, spuwt een donker project uit. Robin van Oyen is de geschiedenis ingedoken en het lijkt, op basis van dit artwork en de namen van de tracks, dat hij wel te vinden is voor de duisternis van zo’n zes- à zevenhonderd jaar geleden. Gateway heeft voor de verandering eens niets met blackmetal te maken, deze man toont de donkere kant van de geschiedenis op basis van smerige doomdeath.

De stijl van Gateway is van begin tot eind erg typisch. Een heerlijk logge en krakende gitaargolf die stevig doorsleept en met een geluidskwaliteit die het lekker vuil houdt. Uiteraard maken deze heerlijk gorgelende Mortician-getinte vocalen (dat moet je kunnen) ook dat deze plaat je makkelijk mee de duisternis intrekt. Dat is ook de échte meerwaarde van Gateway en dit selftitled debuut als je het mij vraagt, want naar afwisseling hoef je hier niet op zoek te gaan. Af en toe rolt die deathmetal-onderlaag eens lekker door, op andere momenten kraakt het stapsgewijs voort, maar het is vooral de manier waarop je verdwaalt in deze mix van donkere gitaarklanken en verdraaid diepe grunts die dit project de moeite waard maken.

Misschien mocht er iets meer spanning in het geheel kruipen, kon er hier en daar wel eens een overgang aangebracht worden die minder voor de hand liggend was of kon de productie wat voller klinken, maar dat zijn vooral zaken om de sfeer nog beklemmender te maken. De sfeer zit immers al goed, en doomdeathfans met een voorliefde voor gorgelende kelderklanken à la Mortician gaan hier absoluut van smullen.

Gateway - Gateway

1. Prolegomenon (Intro)
  2. Vox Occultus