When Bitter Spring Sleeps – Spirit in Flames

Pagan Flames Productions, 2015

When Bitter Spring Sleeps is een Amerikaanse band met een overduidelijke oorsprong in de muziek van de Noorse garde van twee decennia geleden. Thema’s als natuur en het respect hiervoor zijn niet onbekend binnen de blackmetal en ook de riffs bestaan uit wat simplistische kopieën van de bands uit die periode. Er wordt echter wel een eigen draai aan gegeven met een cleane, baritonzang en de manier waarop die verhaalt: een manier die wat meer bij powermetal past.

Dat de riffs duidelijk gekopieerd zijn, is natuurlijk niet altijd een slecht iets. When Bitter Spring Sleeps weet regelmatig op effectieve manier de dynamiek van de drums en de riffs te verweven en dat leidt tot passages waarop de boodschap duidelijk overkomt. De zang draagt hier ook zeker aan bij, met melodieën die je af en toe best weten te grijpen en een verhalende kwaliteit die maakt dat je aandachtig luistert. Ondanks het feit dat de zang niet altijd even zuiver is en daardoor best kan storen, is het ook interessant om voor de verandering de teksten te kunnen verstaan.

Het is echter niet alleen maar blackmetal wat de klok slaat. Er is ook een flinke dosis ambient aanwezig, zoals het nummer Lunar Elegy, waarop atmosferische drums en spookachtige zang een voordracht ondersteunen. Een effectieve manier om de sfeer van de voorgaande nummers te condenseren om vervolgens op Spirit in Flames weer los te barsten met de bekende blackmetal. Het afsluitende nummer Where Moss Once Grew is ook weer een ambient-track die de spijker op zijn kop slaat. De sfeer is erg makkelijk te herleiden tot Sol Invictus, maar laat ik dat nu toevallig een waanzinnige band vinden.

Originaliteit staat dus niet altijd even hoog in het vaandel bij When Bitter Spring Sleeps. Dat is lang niet altijd erg en leidt meermaals tot herkenbare passages in een ander jasje. Aan de technische kant springt het af en toe tekort en dan kan weleens jammer zijn, zoals bijvoorbeeld de momenten dat de melodie van een zanglijn teniet wordt gedaan door een net niet gehaalde noot. Desalniettemin denk ik dat Spirit in Flames een album is dat menig fan van blackmetal, maar ook paganmetal zeker zal aanspreken. Verwacht echter geen springerige melodietjes, maar een zwaarmoedige preek over nederigheid jegens de natuur.

When Bitter Spring Sleeps - Spirit in Flames

1. Witch of November
  2. Burning Your Eden