Sloth. – Slow As Shit

Sloth. – Slow As Shit
Eigen Beheer, 2015

Het Engelse Sloth. is een eenmansproject, iets wat je eerder bij blackmetal en ambient verwacht dan bij doom. Toch is het doom wat de klok slaat, maar dan wel vermengd met post-metal en elementen van ambient. Opereren als eenmansband betekent dat er niemand buiten jijzelf is die een kritische blik op de muziek kan werpen: een voordeel en een nadeel. Voor Sloth. is dit duidelijk een nadeel, want Slow As Shit heeft de neiging saai te worden door het gebrek aan variatie. De riffs zijn net niet boeiend genoeg om zo vaak herhaald te worden als hier het geval is.

Een ander element dat vaak komt kijken bij een eenmansproject is een drumcomputer. Dit hoeft geen probleem te zijn, maar bij Sloth. schemert het vaak wel erg duidelijk door dat er gebruik van wordt gemaakt. De drumlijnen zijn vaak ronduit saai en ongeïnspireerd, mede door het gebrek aan fills. Eerste punt van aandacht lijkt me dan ook het zoeken (en vinden) van een drummer.

Sloth. heeft toch ook interessante ideeën, die best wat potentie bevatten. Eén van die ideeën is het gebruik van een jaren tachtig-stijl synthesizer in combinatie met de trage riffs. Best grappig, ondanks het feit dat er iets te luchtig mee om wordt gegaan, wat de sfeer van de riffs tekort doet. Er is ook veel experimentatie te vinden die minder geslaagd is, met als beste voorbeeld het laatste nummer Smoke N’ Sleep. Geen idee wat meneer Caverly hier dacht, maar een nummertje lollige trance/techno/gitaarsolo is niet je beste inzet als het aankomt op sfeer.

Sloth. weet helaas niet bepaald te voldoen aan de verwachting die ik had bij het horen van de bandnaam en de titel van dit eerste album. In plaats van logge, zwaarmoedige muziek te leveren, is dit vrij luchtig en zeker niet traag vergeleken met de meeste andere bands die zeggen doom te maken. Zelf de atmosferische passages, die best goed zijn overigens, kunnen het album niet redden. Er zijn wat interessante ideeën, maar meestal leiden die nergens toe. Moest ik op het artwork afgaan, dan was de score aanzienlijk hoger geweest.

Sloth. - Slow As Shit

1. Meditate
  2. Green Sunrise