Moonreich – Pillars of Detest

Moonreich – Pillars of Detest
Les Acteurs De l’Ombre Productions, 2015

Het Franse project Moonreich was mij onbekend, dat gebeurt wel eens in een underground waar zoveel bands lijken op mekaar en erg vaak inwisselbaar zijn. Soms duikt er echter nog eens een band op waar toch wat meerwaarde in schuilt en dan noemen we dat een interessante ontdekking. Het debuut van dit duo werd uitgebracht door het Italiaanse De Tenebrarum Principio en met de vorige plaat wisten de heren op te klimmen naar het cultlabel A.T.M.F. Dit jaar vinden ze gehoor bij het Franse Les Acteurs De l’Ombre met hun Pillars of Detest.

Ik hou wel van dit type blackmetal. Enerzijds zit er een lekkere occulte vibe in deze blaaskracht, waar het buigen met de snaren tijdens de donkere krachtgolven op gitaar een lekker psychedelisch Watain-effectje nalaat. Moonreich zit structureel echter wel wat anders in mekaar met stukken die gaan van semi-black ‘n’ roll tot rechttoe rechtaan scheurstukken waar behoorlijk wat haat in aangebracht is. Lekker om te volgen, maar het klinkt op sommige momenten wel wat langgerekt. Long Time Awaited Funeral klinkt vaak erg smerig, maar ook erg taai op de deathmetalpassages. Veel heeft ook te maken met de vocalen die wel wat bijtender uit de hoek mochten komen. Nu geeft Weddir een lichte postmetalwending aan het geheel en hier klinkt het gewoon wat naast de kwestie.

Toch staat het geheel me wel aan, met uitzondering van de vrij droge deathmetalpassages die her en der opduiken en de langgerektheid van bepaalde stukken zonder dat er echt een pointe aanwezig is. Een project waar inhoudelijk dus nog wat werk aan is, maar waar op de smerige semi-psychedelische zwarte momenten zeker van te genieten valt.

Moonreich – Pillars of Detest

1. Ad Nauseam
  2. Believe & Behead