Drawn Into Descent – Drawn Into Descent

Drawn Into Descent – Drawn Into Descent
Immortal Frost Productions, 2015

Langzamerhand kan je zo wel eens fier zijn dat je bij vette Scandinavische bands op een label zit, al is en blijft dat label Belgisch en kunnen er ook gewoon landgenoten bij aankloppen. Drawn Into Descent is een naam die de laatste maanden wel weerklinkt in het Belgenlandje, zeker omdat de heren uit Mechelen op de planken staan met bands als Forgotten Tomb, Agalloch en A Forest of Stars. Hoog tijd dat ik dat debuut eens kon beluisteren dus.

Ik was Harakiri For The Sky nog vergeten te noemen in vorige alinea, ongetwijfeld is dat een band waar deze heren het op muzikaal vlak in elk geval al goed mee zullen vinden. Drawn Into Descent is inhoudelijk wel anders, maar hier zit zeker ook een suicidale massa in die erg atmosferisch uit de hoek komt. Het sterke punt van deze Mechelaars is ongetwijfeld de gelaagdheid van hun nummers. De basis wordt gevormd door een depressieve blackmetalstroom en de weemoedige vocalen klinken ook erg aardig hierbij. Daar komt echter heel wat atmosfeer bij, met zelfs wat hintjes postrock op sommige momenten. De atmosfeer voelt soms wat als die van Neige aan, maar dan eerder de depressieve kant die hij vroeger bracht en niet zijn vrolijke zomerliedjes die hij nu brengt. Daar blijft het echter niet bij, hier zit vaak een lekkere opbouw in de onderlaag met een structuur die wat Thy Light aanvoelt en een melancholie die richting het vergane Austere gaat. Of even wat lekkere Finse melodie op The Realm of Unbecoming, dat kan er zeker ook in!

Alles valt of staat uiteraard met de overtuigingskracht als je dit genre brengt. Dit is muziek die het verdient van qua productie nog wat opgekuist te worden (de tikkende mechanische drums en de impact van de gitaarmuur vooral), maar overtuigen doen deze heren zonder twijfel. Af en toe nog een wat slappe overgang of afsluiter, maar dit is voor het merendeel materiaal waar de suicidal fan niet weet of hij moet wegkwijnen of wegdromen in een hoekje. Zeker uitproberen dus, bij voorkeur in Gent waar deze heren met absolute klassebands het podium delen.

Drawn Into Descent – Drawn Into Descent

1. Prelude
  2. Elude