Joe Satriani & Markus James – Oosterpoort, Groningen

Een uitverkocht Oosterpoort te Groningen vanavond om gitaarvirtuoos Joe Satriani aan het werk te zien ter promotie van zijn nieuwste album Shockwave Supernova. Voor dat “Satch” het podium betreed, mag Markus James het publiek opwarmen.

Satriani posterSatriani 1

Markus James staat op het podium samen met drummer Marlon Green, de laatste drummer die ooit met John Lee Hooker een plaat opnam en tevens de laatste die met de blueslegende op tournee is geweest. Twee man en een saaie blauwachtige verlichting. Het is al snel duidelijk dat deze heren het vooral van de muziek moeten hebben om het publiek op te warmen en dat lukt ze erg goed. Los van de ietwat gek aandoende gezichten die de drummer trekt, is het vooral zanger/gitarist Markus James die de show steelt met zijn rauwe blues. James heeft goed door dat het publiek hier vanavond aanwezig is voor het betere gitaarwerk en hij speelt daar goed op in. Hoogtepunt is dan ook het moment dat de drie snaren tellende sigarendoosgitaar tevoorschijn komt. Beide heren hebben het duidelijk naar hun zin en ook het publiek kan wel genieten van deze ietwat aparte blues, die zijn oorsprong vindt nog voor dat de blues van iemand als Robert Johnson bestond. De zang van Markus James is slecht te verstaan, maar dat hoort er in dit geval helemaal bij.

Satriani 2

Na een korte verbouwing van het podium (mooie tijd om nog even een biertje te scoren), wordt duidelijk waar de drie grote witte doeken achterop het podium voor dienen. Op de doeken wordt een kort filmpje geprojecteerd over de “Crystal Planet”. De doeken zullen tijdens de show meerdere keren gebuikt worden, alleen de meeste tijd wordt er een grote video op afgebeeld waar je dus telkens twee banen in mist. Maar goed een kniesoor die daar om maalt, want het gaat vanavond natuurlijk maar om een ding, de gitaar!

Satriani 6

Joe Satriani heeft voor deze tour een aantal topmuzikanten weten te strikken om hem te vergezellen op de bühne. Mike Keneally, bespeelt tijdens de optredens voornamelijk de toetsen afgewisseld met de tweede gitaar. Vanuit The Aristocrats zijn bassist Bryan Beller en drummer Marco Minnemann bereid gevonden om mee te toeren. En gezegd moet worden dat alle heren erg strak spelen. Op het laatste album van Satriani, Shockwave Supernova, komen vooral de bas en drums al erg goed uit de verf en ook op het podium is het vakmanschap van de heren duidelijk te horen. Hoogtepunten hiervan zijn de drumsolo en het duel tussen, in eerste instantie, Joe en Beller, waarbij de bassist ondersteund wordt door de toetsen en drums. Het is duidelijk te zien en te horen dat alle heren op het podium er plezier aan beleven om samen te spelen.

Satriani 7

Hoogtepunt van de avond is het toch wel als er voor de toegift een microfoon op het podium word neergezet. Niet alleen gaat de grootmeester zingen (Big Bad Moon), tevens wordt de mondharmonica bespeeld. Als dan als allerlaatst Surfing With The Alien voorbij komt, kan iedereen spreken over een meer dan geslaagde avond. Geheel persoonlijk miste ik het nummer Cryin’ vanavond, maar dat komt vooral door een persoonlijke herinnering aan dat nummer. Zo zal iedereen wel een persoonlijke favoriet hebben en zullen er om die reden altijd mensen zijn die een bepaald nummer gemist hebben. Over het algemeen lijkt het me dat er een mooie keuze is gemaakt wat betreft de setlist.

Satriani 4Satriani 5

Satriani 3

Foto’s: Reinder Kuilman